Innen containersektoren hvor det er rundt 65 millioner i bruk globalt, tilbyr Vedlike en løsning som både kan gi økonomiske og miljømessige fordeler ved at utstyret kan brukes lenger.

Skal redusere bruk og kast i logistikksektoren med nytt navn

Extra Produkter AS kunngjør et viktig skritt i sin vekst og bærekraftsstrategi ved å endre selskapets navn til Vedlike AS.

Navnebyttet kommer blant annet for å reflektere selskapets fokus på miljøvennlige løsninger og innsats for å redusere overforbruk av jomfruelige ressurser som stål i transport- og logistikksektoren.

Posten Bring har vært blant aktørene som har brukt Extra Produkter, nå Vedlike, til vedlikehold av sitt utstyr.

– Vedlikehold er ikke bare god forretning – vi anser det som essensielt for klimaet, miljøet og fremtiden til kommende generasjoner, forteller daglig leder Karsten Ekeberg i en pressemelding.

Her kommer også Vedlike med følgende argument for å ta vedlikehold av utstyret sitt på alvor: «Tar man i betraktning at det ruster 5 tonn stål for hvert sekund på verdensbasis, så tilsvarer dette rundt 40 prosent av all ny stålproduksjon. Denne globale utfordringen bringer frem behovet for mer bærekraftige praksiser, spesielt i lys av det faktum at hvert produsert tonn stål resulterer i CO₂-utslipp på 1,85 tonn.»

«Gjennom reparasjon og lakkering av containere, konfronterer selskapet den tidligere «bruk-og-kast»-mentaliteten. Produksjonen av en 40 fots container alene fører til utslipp av 7,4 tonn CO₂», skriver Vedlike.

– Forut for vår tid

Daglig leder i Vedlike, Karsten Ekeberg.

Til Moderne Transport forteller Ekeberg at selskapet har holdt på med vedlikehold, reparasjon og overflatebehandling av containere og annet utstyr i nesten 20 år. 

– Vi har hele tiden argumentert med bærekraft, men det vard et ikke så mange som hadde hørt om eller tenkte på den gangen. Men etter hvert er det blitt et viktig tema. Vi føler vi var forut for vår tid med å gjøre noe vi synes er viktig, og nå ser flere hvor viktig dette er, sier Ekeberg.

Vedlike har sitt hovedanlegg i Slemmestad i Asker kommune i tillegg til en mindre avdeling i Drammen. Blant store kunder har vært blant annet aktører som Oslo Sporveier, Posten, PostNord, VY, Stadler, Siemens, Bane Nor og Scania.

– Vi har blant annet hatt alle de gamle trikkene til Sporveien innom. De ble fraktet med spesialbiler til Slemmestad for behandling. Innen containerreparasjon har vi jobbet med Posten i mange år, sier Ekeberg.

– Mer bevisste aktører

Han ser at de seriøse aktørene i transportbransjen er blitt mer og mer bevisste på hvordan de fremstår utad. 

– Det vi ser hos de større, seriøse aktørene, er at de ikke ønsker å ha en container synlig som ser helt forferdelig ut med logoen sin på, sier Ekeberg.

Det tidligere navnet Extra Produkter AS spilte blant annet på at selskapet har utviklet egne rengjøringsprodukter og produkter for overflatebehandling. Denne produksjonen er nå satt bort til en annen aktør, men er fortsatt Vedlike sine produkter. 

Ekeberg forteller at selskapet har rundt 18 ansatte og i fjor omsatte for rundt 30 millioner kroner. 

– Men vi ønsker å vokse og har plass til flere ansatte, avslutter han.

 

Powered by Labrador CMS