Smart Retur tester elektrisk trekker
Sammen med Fredstad Logistikk prøver Smart Retur ut en elektrisk trekkvogn fra Volvo.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne uken starter SmartRetur et pilotprosjekt med en elektrisk trekkvogn. Sammen med Fredstad Transport og Volvo Trucks ønsker de å finne ut hvordan de største vogntogene med elektrisk drivlinje fungerer i en krevende og avansert logistikkverden.
Trekkvognen kan håndtere en totalvekt på 44 tonn, og skal resten av denne uken frakte paller til og fra Smart Returs anlegg på Fugleåsen like syd for Oslo.
– Selv om ikke alle grønnere transportløsninger i dag er 100 prosent perfekte, mener vi det er viktig å prøve ut ny teknologi tilgjengelig. Vi må bruke de løsningene som finnes- ta læring og bli bedre, og bidra til det grønne skifte i dag og ikke sitte på gjerdet å vente på den perfekte løsningen. Bærekraft er viktig for oss, sier bærekraftsjef i Smart Retur, Stine Alvestad.
Ladere må på plass
I første omgang skal én bil kjøre for SmartReturs kunder i Oslo og Akershus. Beregninger viser at trekkvognen i løpet av én arbeidsdag kan hente paller på Gjelleråsen og Alfaset, så i nabolaget på Langhus, før den kan ta en tur til Halden og tilbake og til slutt en tur til og fra Mysen. Gitt at bilen får en halvtimes hurtiglading de to gangene den er innom Smart Returs på Fugleåsen i løpet av dagen. Slik dette kartet beskriver:
Hurtiglader er imidlertid ikke på plass ennå, så denne uken blir rutene litt mindre ambisiøse.
– Det vi gjør denne uken er først lokalkjøring på Langhus, og så er intensjonen å strekke kjøringen til Vestby og Moss, sier Hans Martin Fredstad i Fredstad Logistikk AS, som er Smart Returs største transportleverandør.
– Så har Smart Retur en kunde i Halden, så får vi se om det går an å favne den turen også, sier han.
Bilen som testes ut er en elektrisk Volvo FM, som blant annet DB Schenker og Asko har testet tidligere. Det er første gang Fredstad Transport tester denne type bil.
- Vi gjør det for å få erfaring. Det er viktig at vi klarer å innfri de krav om nullutslipp som kommer.
– Har et ansvar
For Smart Retur er det et satsingsområde å jobbe med bærekraft. 1. oktober begynte Stine Alvestad som bærekraftsjef i selskapet.
– Det er ingen hemmelighet at transportsektoren er en solid produsent av CO₂, og som en storbruker av transport i Norden har vi et spesielt ansvar for å vise vei og teste ut nye løsninger. Klarer vi å elektrifisere transportbehovet vårt i Oslo og Akershus, kan vi spare minst 130 tonn CO₂ i året. Da er det ikke bare vi og våre kunder som tjener på at vi kjører grønt, det vil gi store miljø og samfunnsøkonomiske og gevinster, sier Alvestad.
Hun og driftssjef Steinar Jensen er spent på å se hvordan trekkvognen fungerer, spesielt i en uke der temperaturen har krøpet på den blå siden av termometeret. Håpet er at bilen viser seg nyttig i reell drift, og at elektriske trekkvogner kan bli en vanlig del av kjeden om ikke altfor lenge.
– Vi driver jo sirkulært med gjenbrukspaller, og vi har akkurat bestemt oss for å legge solceller på taket her på Langhus. Får vi forsynt elektriske lastebiler med strøm fra solceller, blir det særdeles bra, sier Jensen.
Smart Retur håper også at å bruke elektrisk trekkvogn vil kunne gå i null kostnadsmessig sammenlignet med dieselbiler, men at man vil stå sterkere overfor kundene.
– Ambisjonen er å redusere egne utslipp og tilby det til kundene våre. De har jo sine egne mål, og jobber med sine klimaregnskap. Da er det viktig at vi kan tilby dem nullutslippsløsninger, sier Stine Alvestad.