Høstet elektrisk erfaring
Sammen med Fredstad Logistikk testet Smart Retur elektrisk trekkvogn, og oppleve både muligheter og utfordringer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I en vinteruke i slutten av november gjorde Smart Retur et pilotprosjekt med en elektrisk trekkvogn. Sammen med Fredstad Logistikk og Volvo Trucks. Målet var å finne ut hvordan de største vogntogene med elektrisk drivlinje fungerer i en krevende og avansert logistikkverden.
Trekkvognen kan håndtere en totalvekt på 44 tonn, og skal resten av denne uken frakte paller til og fra Smart Returs anlegg på Fugleåsen like syd for Oslo.
– Selv om ikke alle grønnere transportløsninger i dag er 100 prosent perfekte, mener vi det er viktig å prøve ut ny teknologi tilgjengelig. Vi må bruke de løsningene som finnes- ta læring og bli bedre, og bidra til det grønne skifte i dag og ikke sitte på gjerdet å vente på den perfekte løsningen. Bærekraft er viktig for oss, sier bærekraftsjef i Smart Retur, Stine Alvestad.
Trekkvognen kjørte fra Smart Returs anlegg på Langhus og gjorde turer både til blant annet Vestby og Gardermoen. Selve driften gikk helt utmerket, og sjåføren syntes den elektriske Volvo FM-en var utmerket å kjøre.
- Testuka i seg selv er vi egentlig ganske fornøyd med, og vi synes det gikk bra med tanke på vårt bruk, sier Alvestad.
Det er første gang Fredstad Logistikk tester denne type bil i vanlig drift.
- Vi gjør det for å få erfaring. Det er viktig at vi klarer å innfri de krav om nullutslipp som kommer, sier Hans Martin Fredstad.
Lengden - ikke rekkevidden - ble utfordringen
Smart Retur er en pallegrossist og leverer og henter paller hos kunder landet rundt. En elektrisk trekkvogn med har i dag opptil 300 km praktisk rekkevidde. En større utfordring enn rekkevidden, viste kjøretøylengden seg å være for Smart Retur.
Den treakslede trekkvognen med batteri er noe lenger enn de vanlige trekkvognene, og med de trallene som Smart Retur i dag benytter, blir ekvipasjen noe for lang.
- Eurotraller som vi nå har i dag, passer ikke til denne bilen med de kravene foreligger. Det gjør at dette ikke er en optimal løsning nå, sier Stine Alvestad.
Det hjelper heller ikke å investere i en kortere tralle eller to, fordi logistikken til Smart Retur er lagt opp slik at trekkvognene bytter traller ofte.
- På de oppdragene som er lokale og bilen er tenkt brukt, byttes det tralle mange ganger om dagen. Noe som gjør at det også må investeres i traller ikke bare bilen, forklarer Fredstad.
Solceller og hurtigladere
Volvo Trucks kan også levere toakslede elektriske trekkvogner som eliminerer lengdeproblemet, og det er en mulig løsning for Smart Retur.
- Akkurat nå er ikke dette en løsning vi kan gå for, men vi ønsker å få til noe på elbil og jobbe med løsninger på biogass. Regnestykket når det gjelder lønnsomhet viser at elektrisk lastebil er noe som kan fungere. Vi må investere i en hurtiglader, slik at den kan lade mens de lastes og losses, og det er noe vi er villige til å gjøre, sier Alvestad.
Hun og driftssjef hos Smart Retur Steinar Jensen lover at Smart Retur skal fortsette å jobbe for grønne løsninger.
– Vi driver jo sirkulært med gjenbrukspaller, og vi har akkurat bestemt oss for å legge solceller på taket her på Langhus. Får vi forsynt elektriske lastebiler med strøm fra solceller, blir det særdeles bra, sier Jensen.
– Ambisjonen er å redusere egne utslipp og tilby det til kundene våre. De har jo sine egne mål, og jobber med sine klimaregnskap. Da er det viktig at vi kan tilby dem nullutslippsløsninger, sier Stine Alvestad.