– Kan du regne på utslipp og effektivitet har du et konkurransefortrinn
Bærekraftsjefen i Elkjøp tror kundemakten står sterkt i klimaspørsmål – også for Elkjøp som kjøper av transporttjenester.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kunden bestemmer.
Det mener Camilla Skjelsbæk Gramstad. Hun er bærekraftsjef i Elkjøp, og sikter ikke bare til sluttkunden som kjøper ny mobiltelefon på Elkjøp – men også til Elkjøp som logistikk-kunde og transportkjøper.
– Vi skal ha CO₂-regnskap fra leverandørene, sier hun – og mener de som har sterkest kontroll på dette også har fordeler i markedet.
– «You manage what you measure», så med en gang du får tall på ting kan du få et konkurransefortrinn, sier bærekraftsjefen.
Hennes inntrykk er at alle de store transportleverandørene har bærekraft og klimaavtrykk på radaren, men at det blir enda viktigere fremover å kunne regne på CO₂-utslippene – enten det er per kubikk, per leveranse eller per kilometer.
– Man ønsker data, og det er da man kan sammenligne leverandører og finne forbedringer, sier Gramstad.
– Om dette er noe forbrukerne vil ha i siste ledd eller om de er villig til å betale mer for grønne løsninger er det sikkert delte meninger om, men som en stor innkjøper av transportløsninger må vi vurdere klimaregnskapene, for det kommer krav om det, sier Gramstad.
Å finne «sweet spot-en»
For Gramstad handler det om å finne «sweet spot-en» mellom hva som er bra for Elkjøp, hva som er bra for kunden og hva som er bra for planeten.
– På transportsiden kommer det lett til syne med leveringer så kjapt som mulig, og gi det kunden vil ha – men er det alltid det som er best for planeten?
– Det er en avveiing i å balansere hensyn. Kanskje trenger man ikke leveranser hver dag, men heller samle det opp, sier Gramstad.
– Jeg tror på markedskreftene, med tilbud/etterspørsel – og da må aktører som oss klare å gjøre det så attraktivt at forbrukerne velger det, sier hun.
Dekke behov på andre måter
Elektronikkbransjen blir ofte fremhevet som en av «verstingbransjene» med tanke på klimautslipp. Her ser Gramstad mange tegn til at dette er i kraftig endring.
– En stor utfordring for oss er at elektronisk avfall er verdens raskeste avfallsstrøm – og den treffer oss midt i forretningsmodellen, sier hun.
– Jeg tror Elkjøp kommer til å selge og tilby det nyeste av elektronikk i lang tid, men det vi satser på fremover er bærekraft og tjenester – å dekke behov på andre måter.
– Det transaksjonsbaserte fokuset kommer kanskje til å endre seg, og vi ønsker å teste ut nye forretningsmodeller som abonnementsløsninger, brukthandel og leasing.
Lærer av bilbransjen
Ett av de viktigste tiltakene er å få elektronikkprodukter til å vare lengre.
– I januar begynte Elkjøp å selge mange millioner reservedeler i nettbutikken, og vi har Nordens største reparasjonstjeneste for elektronikk, sier Gramstad.
– I tillegg tilbyr vi nå i større grad reparasjonstjenester i butikk, i stedet for å sende produkter til en sentral.
Gramstad mener elektronikkbransjen har mye å lære av bilbransjen.
– En bil har man lenge. Den selges videre, den repareres og den resirkuleres. Jeg tror mange kan ha mye å lære av det å holde produktet i live og gi det lang levetid.
– Bærekraft i vår bransje er å selge gode produkter som varer lenge, som kan oppgraderes – og så resirkuleres.
Bruk-og-kast til sirkulær
Og endringen skjer i alle ledd – fra produksjon til sluttkunde.
– Hele handelen må gå fra bruk-og-kast til sirkulær. Det er kanskje den største utfordringen. Det skjer absolutt mye positivt, med produkter som kan repareres og plukkes fra hverandre og nye materialer som resirkulert plast. Jeg er mest opptatt av retningen – den langsiktige retningen og visjonen – og så må all forretningsutvikling og innovasjon gå i den retningen, sier Gramstad.