Det blir likevel ikke dyrere å benytte terminaltjenester ved Bane Nors jernbaneterminaler neste år.
Foto: Øyvind Ludt
Utsetter hopp i terminalavgiften
Bane Nors planer om å øke terminalavgiftene for godstogselskapene er utsatt med ett år.
Bane Nor har tidligere varslet en økning i terminalavgiften for
godstogselskapene, på oppimot en dobling fra nyttår. Økningen skulle i
utgangspunktet innføres i sommer, men fordi togselskapene protesterte og nektet
å skrive under på en ny avtale, ble endringen utsatt til 1. januar 2025.
Det var togselskapene heller ikke fornøyd med. De to største
aktørene innen kombitransport på bane, CargoNet og Onrail, har begge gått med
underskudd, og en økning i avgiftene måtte viderefaktureres rett til kundene –
noe de mente ville klart svekke konkurransekraften til gods på bane.
Nå har Bane Nor lyttet, og har bestemt seg for å utsette
avgiftsøkningen ytterligere – til 1. januar 2026.
«Bane Nor har besluttet å utsette innføringen av vederlaget
i revidert Tilgangsavtale vedlegg B ytterligere, til 1. januar 2026. Fram til
dette tidspunktet vil Bane Nor fortsette å prise bruk av godsterminaler og
terminaltjenester i tråd med gjeldende vilkår», skriver fungerende godsdirektør
i Bane Nor, Elin Bustnes Amundsen i en e-post.
– Dette var gode nyheter, og jeg må bare takke Bane Nor for
at de har tenkt seg om en ekstra gang, sier Henning Aandal, CEO i Onrail.
– Togkundene er fornøyd, og nå kan de ikke skylde på økte avgifter for å ikke bruke jernbane det kommende året i alle fall, smiler Aandal.
Terminalavgiften ville med det nye forslaget som nå er utsatt utgjøre 30,- kroner per TEU på
terminal den levers inn, og 30,- kroner per TEU per terminal hvor den levers ut.