Det blir likevel ikke dyrere å benytte terminaltjenester ved Bane Nors jernbaneterminaler neste år.

Utsetter hopp i terminalavgiften

Bane Nors planer om å øke terminalavgiftene for godstogselskapene er utsatt med ett år.

Publisert Sist oppdatert

Bane Nor har tidligere varslet en økning i terminalavgiften for godstogselskapene, på oppimot en dobling fra nyttår. Økningen skulle i utgangspunktet innføres i sommer, men fordi togselskapene protesterte og nektet å skrive under på en ny avtale, ble endringen utsatt til 1. januar 2025.

Det var togselskapene heller ikke fornøyd med. De to største aktørene innen kombitransport på bane, CargoNet og Onrail, har begge gått med underskudd, og en økning i avgiftene måtte viderefaktureres rett til kundene – noe de mente ville klart svekke konkurransekraften til gods på bane.

Nå har Bane Nor lyttet, og har bestemt seg for å utsette avgiftsøkningen ytterligere – til 1. januar 2026.

«Bane Nor har besluttet å utsette innføringen av vederlaget i revidert Tilgangsavtale vedlegg B ytterligere, til 1. januar 2026. Fram til dette tidspunktet vil Bane Nor fortsette å prise bruk av godsterminaler og terminaltjenester i tråd med gjeldende vilkår», skriver fungerende godsdirektør i Bane Nor, Elin Bustnes Amundsen i en e-post.

– Dette var gode nyheter, og jeg må bare takke Bane Nor for at de har tenkt seg om en ekstra gang, sier Henning Aandal, CEO i Onrail.

– Togkundene er fornøyd, og nå kan de ikke skylde på økte avgifter for å ikke bruke jernbane det kommende året i alle fall, smiler Aandal. 

Terminalavgiften ville med det nye forslaget som nå er utsatt utgjøre 30,- kroner per TEU på terminal den levers inn, og 30,- kroner per TEU per terminal hvor den levers ut. 

Powered by Labrador CMS