Her kommer krana som skal redde Dovrebanen
81 lastebillass med en kran på 1450 tonn er på vei til Ringebu og Randklev bro.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dovrebanen har vært stengt siden Randklev bro ved Ringebu
kollapset som følge av ekstremværet Hans den 14. august. Bane Nor har side da
jobbet med å planlegge berging av broa, og nå er en gigantisk kran på vei.
Kranen måtte hentes fra Danmark og veier hele 1450 tonn og kan løfte nesten like mye; 1350 tonn.
Hentet fra Nederland
Den aktuelle beltegående fagverkskranen som er hentet fra et prosjekt i Nederland, via Danmark til Oslo Havn, og kjøres på 81 lastebiler til Ringebu. Natt til torsdag la lasteskipet Wilson Flex IV til ved Ormsund kai i Oslo Havn. Om bord var den store krana som nå skal fraktes nordover til Gudbrandsdalen.
Se bildekarusell fra lossingen nederst i saken.
Toten Transport har fått hoveddelen av ansvaret for transporten, og skal stå for 71 av lassene. De tyngste kolliene veier rundt 70 tonn. Med bil blir totalvekten da fort nærmere 100 tonn.
- Dette er et morsomt prosjekt å få være med på, sier driftssjef hos Toten Transport, Kjetil Olsen til MTlogistikk.
Han forteller at selskapet har måttet leie inn litt ekstra kapasitet for å få unna jobben, som han håper vil være ferdig i løpet av lørdag.
- Vi har ambisjoner om å få gjort det på tred dager. Vi prioriterer de tyngste lassene som trenger politi og eskorte nå på hverdagene og utenom rushtiden i Oslo, sier han.
Halvt års arbeid
Entreprenør for prosjektet med å hente opp den ødelagte brua og plassere ny (eller den samme som evt. er reparert) over Lågen, er Øst-Riv AS. Øst-Riv har leid krantjenester av Crane Norway Midt-Norge AS, som altså har leid Liebherr-kjempen LR 11350 fra BMS.
Med rigging og transport går det fort et halvt år før denne kranen er på neste prosjekt.
Broelementene som skal løftes ut er estimert å veie 263 tonn, og så må man regne litt ekstra på grunn av strøm i elven. Kranen kan ta 329 tonn 63 meter ut fra kranen, men prosjektledelsen har beregnet at det ytterste løftet vil være på 58 meter for å ha litt ekstra sikkerhetssone.
– Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to broelementene, som hver veier 270 tonn. Dette er neste steg for å sørge for at folk skal kunne reise miljøvennlig med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor.
Arbeidet kan følges med et eget webkamera her.
Bygget fylling
For å komme langt nok ut har Øst-Riv bygget en fylling 25 meter ut i elven av 6000 m³ grov stein som plastres utvendig mot vannmassene. Men for å begrense fyllingen, er altså den store kranen leid inn fra danske BMS.
Når broelementene er løftet ut av elven, skal de gjennomgås på land for å bestemme om de kan repareres og løftes tilbake. Går ikke dette, vil ei ny bro bygges og erstatte den forrige som nå deler togforbindelse mellom Oslo og Trondheim i to. Planen er at kjempen fra BMS blir stående inntil den reparerte eller nye broen er på plass.
Bane Nor opplyste på et møte torsdag at ett alternativ er å låne en midlertidig bro fra Deutsche Bahn som erstatning, dersom gjenbruk av broelementene ikke er mulig.
Svaret på veien videre får man først om noen uker, når elementene er på land, trolig i uke 44 eller 45.
Se bilder fra lossingen her: