12 milliarder til jernbanesatsing i Midt-Norge
Ekstra midler til jernbanen i Trøndelag skal dobling av kapasiteten for person- og godstog.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bane Nor bygger en ny og moderne Trondheim Sentralstasjon. Trønder- og Meråkerbanen går fra dieseldrift til grønn og utslippsfri elektrifisering. Samtidig byttes signalsystemet ut med en moderne og digital løsning.
SJ Norge har satt inn nye, hybride tog på Trønderbanen, der Bane Nor planlegger en dobling av kapasiteten med flere person- og godstog.
Står for 0,1 prosent av utslippene
Prislappen for hele den midtnorske jernbanesatsingen er på rundt 12 milliarder kroner.
– Vi jobber for at flere skal reise klimavennlig med tog og at en større del av godstrafikken skal gå på skinner. Utslippene må kuttes og vi må ta bedre vare på miljøet. Derfor må en større del av trafikken over fra vei til bane, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane Nor.
Jernbanen står for 0,1 prosent av klimagassutslippene fra transportsektoren. Frimannslund viser til at Norge har en ambisiøs målsetting om utslippskutt på 45 prosent fra denne sektoren innen 2030.
– Det flotte med satsingen på tog er at den er bærekraftig, samtidig som den bidrar til å styrke regional satsing i Midt-Norge gjennom utvikling av byene og tettstedene. Det er en effekt av et bedre, mer pålitelig og raskere togtilbud, understreker konsernsjefen.
Plukket ut
Det ble nylig klart at Trondheim, sammen med Oslo og Stavanger, er valgt ut blant 100 europeiske byer til å delta i EUs program for grønn omstilling. Omtrent hver tredje søker fikk nei, men Trondheim passerte nåløyet og deltar i prosjektet «100 klimanøytrale og smarte byer innen 2030».
I den sammenheng er utviklingen av Trondheim Sentralstasjon viktig.
– Dette blir Norges mest moderne kollektivknutepunkt med tilhørende servicefunksjoner, attraktive kontorlokaler og byens beste kollektivtilbud, sier Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane Nor Eiendom.