Gjør klart for tyngre godstog
Nytt transformatorsystem gir høyere spenning i ledningene og dermed mer kraft til lokomotivene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bane Nor er i ferd med å ferdigstille et oppgraderingsprosjekt på Kongsvingerbanen som skal gi pendlere og godskunder et mer robust og effektivt togtilbud.
Her kommer et nytt kontaktledningsanlegg og autotransformator-system (AT-system) på den snaut ti mil lange strekningen mellom Lillestrøm og Åbogen i Eidskog. Anlegget erstatter det elektriske anlegget som har vært brukt på strekningen siden 1951, opplyser Bane Nor i en pressemelding.
Det nye AT-systemet overfører effekt på et høyere spenningsnivå, som kan gi lokomotivene mer kraft slik at de kan trekke tyngre godstog. Det er viktig for godstransporten av tømmer- og skogsprodukter fra Solør- og Rørosbanen og for reisende mellom Sverige og Norge.
- Under radaren
- Det er gjerne de store utbyggingsprosjektene, med snorklipping, nye stasjoner og kortere reisetid som stjeler de store overskriftene, men mange av de viktigste jernbaneprosjektene er de som går under radaren, som gir et mer driftssikkert togtilbud med lite feil og nedetid. Vi er veldig opptatt av at fellesskapets midler forvaltes på en god måte. Å bli ferdig før tiden og godt under budsjett, svarer godt på vårt ønske om å få mer jernbane for pengene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Arbeidet startet i oktober 2018, og ferdigstilles i juni 2021. Kostnadsrammen var 876 millioner kroner. Sluttsummen er ikke klar, men vil ligge godt under det som var lagt inn i budsjett.
Å oppgradere jernbaneinfrastruktur på en strekning som er i drift er utfordrende. En viktig årsak til at prosjektet kommer i land mange måneder før tiden er god spordisponering, som har gjort at prosjektet har kunnet bygge raskt og billigere.
Godt samarbeid
Tett dialog og god koordinering mellom prosjektet og områdeansvarlig på Kongsvingerbanen har også vært viktig. Som alltid er også et godt samarbeid med en løsningsorientert rådgiver viktig, i dette tilfellet har det vært Multiconsult.
Bane Nors prosjektleder Heidi Smisethjell Weberg, gir ros til de to entreprenørselskapene som har utført jobben.
- Veidekke har hatt ansvar for den østlige delstrekningen, mellom Åbogen og Disenå, og avsluttet sine arbeider i november, hele åtte måneder før datoen som lå til grunn for kontrakten. Baneservice ble tildelt den vestlige delstrekningen mellom Disenå og Lillestrøm, og ferdigstiller kontraktsarbeidene i juni, sier Weberg.