Foto: Njl Svingheim, Jernbanedirektoratet
Togkapasiteten sprengt - Bane Nor avviser flere tog på norske skinner
Økt togtrafikk skaper problemer på norske toglinjer.
Bane Nor må si nei til selskaper som ønsker å øke togtrafikken i Norge, da kapasiteten på flere togstrekninger er nådd sitt maksimale nivå. De stadig økende togtrafikkene i landet har ført til overfylte jernbaner, og passasjerer opplever hyppige forsinkelser, skriver NRK.
De siste årene har togtrafikken på linjene økt kontinuerlig.
Dette har resultert i at både persontog og godstog nå kjører tett i kø på det
for det meste enkeltsporede jernbanenettet, som strekker seg over milevis.
Denne situasjonen har ført til lengre reisetid og hyppige forsinkelser for
passasjerer.
Problemer ved Oslo S
En særlig utfordring oppstår når mange banestrekninger møtes ved
Oslo S. Enhver feil eller forsinkelse her får øyeblikkelige ringvirkninger for
mange persontog og godstog som beveger seg til og fra hovedstaden, noe som
ytterligere forverrer situasjonen.
Selv om den nylig åpnede Follobanen har bidratt til å avlaste
kapasitetsproblemer sørøst for Oslo, er størstedelen av Norges 4200 kilometer
lange jernbanenett fremdeles enkeltsporet. Denne begrensningen gjør det umulig
for tog å passere hverandre, og raske passasjertog blir hindret av tregere
godstog. Ifølge Bane Nor er det bare på stasjoner med flere spor eller der
kryssingsspor er bygget at tog kan passere hverandre, og dette skjer kun på
korte strekninger med dobbeltspor.
Ser på dobbeltspor som løsningen
Gaggruppeleder i
Bane Nors, Stig Sætermo mener den eneste løsningen er å sette
i gang og bygge mer dobbeltspor. Det er den eneste medisinen vi har som kan gi
mer tog, både person og godstrafikk, på jernbanen.
Dobbeltspor er dyrt, den nylig åpnede
Follobanen hadde en samlet prislapp på nesten 37 milliarder kroner. Det tok 13
år fra prosjektstart til togene kunne settes i trafikk.