Mer tid til vedlikehold: Regjeringen foreslår nye togregler for å sikre stabilitet

Vedlikehold skal prioriteres for å sikre et stabilt jernbanenett. Det kan bety nye utfordringer for transportnæringen.

Punktligheten for godstogtrafikken ligger langt unna punktlighetsmålene. I fjor lå den på 75 prosent i 2024, langt fra målsettingene. Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet er løsningen mer tid til planlagt vedlikehold, for å unngå uforutsette togfrie perioder som skaper utfordringer for næringslivet.

Regjeringen sender nå på høring et forslag som skal sikre Bane NOR tilstrekkelig tid til å utføre vedlikehold og fornyelse. 

- Vi har prioritert drift og vedlikehold både i årets statsbudsjett og i den nasjonale transportplanen. Dette skal på sikt gi et mer stabilt togtilbud, uttaler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.

Forslaget innebærer at kapasitet til vedlikeholdsarbeid blir skjermet, og at Bane NOR må involvere togselskapene i planleggingen for å redusere ulempene for passasjerer og godstogkunder. Videre foreslås det strengere krav til at togselskapene sikrer tekniske og praktiske forutsetninger for å overholde ruteplanen. Høringsfristen er satt til 4. mars, og regelendringene kan tre i kraft ved ruteterminskiftet i desember 2025.

– Punktlighet og stabilitet er avgjørende for jernbanens konkurranseevne. Dette er et nødvendig steg, sier Nygård.

Godstogselskapene CargoNet, Onrail og BLS Rail er blant de mange som er invitert til å komme med høringsinnspill.

Powered by Labrador CMS