Larvik havn kan få en permanent godsterminal - foreløpig uten konkrete planer om drift.
Arkivfoto: Larvik Havn
Larvik godsterminal ut på høring
En permanent godsterminal på Sika-tomta rykker nærmere. Driften lar likevel vente på seg.
Larvik kommune legger nå ut reguleringsplanen for en permanent godsterminal på Sika-tomta. Det meldte lokalavisen Østlands-Posten påskeaften. Havnedirektør Jan Fredrik Jonas bekrefter samtidig at det foreløpig ikke finnes konkrete planer for drift.
– Vi vil ikke gå ut i markedet for å hente inn interessenter før alle tillatelser til drift av en terminal er på plass, sier han til avisen.
Terminalen ble brukt i en kort periode for et par-tre år siden av blant annet Norske Skog Saugbrugs, som fraktet flis og tømmer til Halden. Aktiviteten ble stanset på grunn av produksjonsnedgang og steinras ved fabrikken. Siden har Sika-tomta stått ubrukt.
Miljø og multimodalitet
Planforslaget har som mål å styrke Larvik havn som et intermodalt knutepunkt, der gods kan flyttes effektivt mellom sjø og jernbane. Kommunen peker på at en terminal vil kunne redusere klimagassutslipp og belastning på veinettet.
Tiltakene som nå foreslås, innebærer ikke nye bygninger. Planen inkluderer intern vei, grøntarealer og gang- og sykkelvei. Godstogene skal kjøre på nattestid, mens lasting og lossing skjer på dagtid – for å dempe støyplager.
Knyttet til Europa og NATO
Ifølge Jonas er det langsiktige behov for terminalen, både fra næringsliv og forsvar.
– Larvik havn kan bli et viktig knutepunkt i Jyllandskorridoren og bidra til grønnere logistikk. Også militær logistikk gjør jernbanetilknytning mer aktuelt nå, sier han til avisen.