Larvik kommune legger nå ut reguleringsplanen for en permanent godsterminal på Sika-tomta. Det meldte lokalavisen Østlands-Posten påskeaften.
Havnedirektør Jan Fredrik Jonas bekrefter samtidig at det foreløpig ikke finnes konkrete planer for drift.
Planforslaget skal behandles i kommunestyret 17. september 2025.
Norske Skog Saugbrugs tok i bruk Sika-tomta som en godsterminal for vareflyt mellom Larvik og papirfabrikken i Halden i 2022 og 2023 (trafikken ble stanset etter steinraset ved Saugbrugs i april 2023).Arkivfoto: Larvik Havn
– Dette har vært en langvarig prosess som egentlig har pågått det siste tiåret. Vi vil ikke gå aktivt ut i markedet for å hente inn interessenter før alle tillatelser til drift av en terminal er på plass, sier han, først til lokalavisen og senere til Logistikk Inside.
Overfor Logistikk Inside presiserer Jonas at havnen er opptatt av å opptre ryddig overfor interessenter slik at de vet hva som faktisk gjelder, og at havnen ikke «selger inn noe den ikke har».
– Det at det ikke foreligger aktive planer for drift må ikke misforstås dithen at vi ikke ser et stort potensial for denne jernbaneterminal-tilknytningen, understreker havnedirektøren.
Langsiktig ambisjon og miljømål
Larvik Havn har over tid uttrykt en strategisk og miljømessig målsetting om å utvikle seg som et intermodalt logistikknutepunkt, der jernbanegods er en viktig komponent. Denne overordnede satsingen er forankret i Larvik kommunes samfunnsplan 2020–2032 og flere regionale transportstrategier.
Et klimagassregnskap knyttet til planarbeidet viser at etablering av godsterminalen vil kunne redusere utslipp med opptil 70 prosent sammenlignet med veitransport. Samtidig vil det bidra til å avlaste veinettet for tungtransport og styrke Larviks rolle i det grønne skiftet.
Terminalområdet planlegges benyttet uten nye bygninger. Eksisterende grusdekke skal asfalteres ved behov. Driften vil være tilpasset nærmiljøet: togtrafikk skal skje på nattestid, mens lasting og lossing vil foregå på dagtid.
Brukt fra 2022 og frem til steinraset ved Saugbrugs
Terminalområdet ble benyttet i en prøveperiode fra sommeren 2022 til våren 2023, blant annet av Norske Skog Saugbrugs. Aktiviteten ble avsluttet som følge av produksjonsnedgangen ved Saugbrugs etter steinraset ved fabrikken i Halden i april 2023. I løpet av denne perioden ble det gjennomført over 60 togankomster og -avganger, noe Larvik Havn har evaluert som verdifull erfaring.
Reguleringsplanen er gjenstand for omfattende utredninger, blant annet innen støy, flomrisiko, grunnforhold og naturmangfold. Det ble ikke funnet truede arter ved ny kartlegging sommeren 2023.
Knytning til jernbanen og militær logistikk
Sidesporet fra Vestfoldbanen inn på Sika-tomta ble oppgradert i 2018 for 18,6 millioner kroner, med støtte fra både Bane NOR og Vestfold fylkeskommune. Området er nå teknisk klart for bruk, forutsatt løsninger knyttet til sikkerhetsstyring i krysningspunkt.
I tillegg til næringslivets behov, peker Jonas også på forsvarsmessig relevans. Dette bekreftes i dokumenter fra reguleringsprosessen, hvor Forsvarets operative hovedkvarter uttrykker støtte til en permanent terminaldrift. Togtilknytning trekkes frem som en viktig faktor for fleksibel og effektiv transport av tungt materiell.
– Larvik havn kan bli et viktig knutepunkt i Jyllandskorridoren og bidra til grønnere logistikk. Også militær logistikk gjør jernbanetilknytning mer aktuelt nå, sier Jonas.