Bane NOR, her representert ved konserndirektør Henning Bråtebæk (f.v.) og Infrakraft AS ved daglig leder Kenneth Olsson har inngått en avtale om oppgradering og ombygging av Narvik stasjon som tilrettelegger for lengre godstog på Ofotbanen.

Forbereder for lengre godstog

Narvik stasjon skal moderniseres for å møte fremtidens behov. Bane NOR investerer tungt i kapasitet og effektivitet.

Narvik stasjon er et av de viktigste knutepunktene på Ofotbanen, men dagens kapasitet har blitt en flaskehals. Nå skal Bane NOR, i samarbeid med entreprenøren Infrakraft AS, gjennomføre en omfattende oppgradering som skal ruste stasjonen for fremtidens trafikk.

Narvik stasjon bygges om for å få plass til lengre tog og økt kapasitet. Når den ferdige stasjonen står ferdig i 2026, skal tog på inntil 740 meter kunne møtes. Et annet viktig poeng er en betydelig kapasitetsøkning for LKAB som får et eget spor til sine malmtog.

Arbeidet starter i april og har en kostnadsramme på i underkant av 900 millioner kroner. Kontrakten med Infrakraft AS alene har en verdi på 500 millioner kroner, ifølge en pressemelding fra Bane NOR. Målet er å tilpasse stasjonen for 750 meter lange malmtog og godstog, samtidig som eldre anlegg og underbygninger oppgraderes.

Blant tiltakene som planlegges er riving av 4800 meter med eksisterende spor og legging av nesten 6 kilometer meter med nye spor. Plattformen ved spor én forlenges til 350 meter, noe som gir bedre fleksibilitet for passasjerer og operatører.

Powered by Labrador CMS