Sikter mot toppen
KION er global markedsleder innen 2020, tror konsernets pressesjef Frank Brandmeier.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Toyota Material Handling har som kjent hatt et godt grep om førsteplassen i rangeringen av verdens største truckprodusenter i mange år. Konsernet, som også inkluderer merkenavnene BT, Cesab og Raymond, skal de nærmeste årene slite for å beholde tetplassen, skal vi tro KION-ledelsen. I tillegg til STILL og Linde Material Handling, inngår også Baoli, Fenwick, Voltas og OM i KION.
I et intervju med nettstedet Forkliftaction.com forteller konsernets pressesjef Frank Brandmaier at siktet er stilt inn mot topplassen, ikke minst som følge av konsernets stadig sterkere posisjon på det kinesiske markedet. Konsernet markerte nylig 20 års jubileum i Kina og har rundt 3000 ansatte i landet. Det er imidlertid samarbeidet med Weichai Power, som kjøpte seg stort opp i konsernet i 2012, som i stor grad bidrar til at stadig flere kinesere nå ser på KION som en «kinesisk» truckleverandør.
- Kina er absolutt et nøkkelmarked om vi skal overta tronen. Ifølge studier vil det kinesiske markedet ha en årlig vekstrate på mer enn 6% frem til 2017. Vi vil søke å kapre en del av denne veksten, derfor vil KION også fortsette med målrettede investeringer i Kina de nærmeste årene.
Brandmeier legger i intervjuet med Forkliftaction.com til at KION også har opplevd god vekst i andre vekstmarkeder de siste årene, som Øst-Europa og Sør-Amerika.