DAF har lansert fire nye lastebilmodeller på halvannet år
LIKT DNA: DAFs nye lastebiler er nærmest som tvillinger. Den siste lanseringen, som nest største modell XD, er den som har fått den aller største oppgraderingen fra forgjengeren.Foto: Espen Braata
Den største forvandlingen
DAF har lansert fire mye lastebilmodeller det siste halvannet året. XD, som er den foreløpig siste, er den som har fått den aller største forvandlingen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
DAF har hatt et enormt oppsving etter at de lanserte XG, XG+ og XF i fjor. I år var det den ett hakk mindre modellen, CF, som skulle få en velfortjent og etterlengtet avløsning.
Bortsett fra at høyden på førerposisjonen minner mer om gamle CF enn de andre modellene, er det i praksis ingen likhetstrekk mellom nye XD og forgjengeren.
Bilen er bygget på akkurat det samme DNA som modellene som ble kåret til Truck of the Year i fjor.
Lettere å rekruttere
– Da vi begynte å utvikle XD, ville vi lange en distribusjonsbil helt uten kompromisser. Den skulle ha akkurat den samme kjøreopplevelsen som de større modellene, sier Raoul Wijnands, testsjef i DAF.
Tankene bak den filosofien, er at det skal gjøre det lettere å rekruttere sjåfører til distribusjonskjøring.
Derfor er nye XD bygget på akkurat de samme grunnprinsippene som de tre større modellene. Finish og materialvalgene inne i bilene er også akkurat det samme for alle modellene.
Samme DNA
Designet de nye modellene til DAF bygger på, har akkurat de samme prinsippene og grunnpilarene: Sikkerhet, effektivitet og førerkomfort.
Førerposisjonen og gulvet i XD er senket med 17 centimeter i forhold til en XF. Det høres ikke ut som all verden, men overblikket over annen trafikk, særlig der det er mye trafikk i tillegg til fotgjengere, sparkesykkel og alt annet du kan treffe på i urbane strøk, er stor.
Avhengig av dekkdimensjonen på bilen, er det to eller tre trinn fra bakken og opp i hytta.
Siktgrep
De viktigste grepene DAF har gjort for sikkerheten, er å gjøre førerposisjonen enda mer oversiktlig. Ett av hovedgrepene, har vært å senke frontruta og dashbordet på passasjersiden.
I tillegg har DAF valgt å bruke et vidvinkelkamera som sitter rett i underkant av frontruta som standard. Det gir en helt ny verden av oversikt over hjørnet på passasjersiden. Selv om kameraet sitter forholdsvis lavt og panorerer vidt, så gjør elektronikken at bildet fremstår rettlinjet.
Ikke bare rett foran bilen som et vanlig speil dekker, men betydelig lenger foran og til side for bilen.
Gode plasseringer
Plasseringen av skjermene på A-stolpen til kamerasystemet, som heter DAF Vision System, er slik at den ikke tar noe utsyn. Det tidligere nevnte hjørnekameraet er i begge tilfeller plassert helt opp mot taket i forlengelse av A-stolpen.
Det betyr at du slipper å flytte hodet for å se både bakover lags bilen og på hjørnet foran den. DAFs kameraløsning virker også slik at bildet flytter seg ut når hengeren er i sving. Dette gjelder enten det er en semi- eller slepehenger.
Valgfritt
DAF kan levere både vanlige speil og kamerabaserte skjermløsninger på sine biler. De nye speilene som DAF har designet, gir mindre blindsoner og bedre oversikt enn tidligere modeller.
Det er fordi stolpene som forbinder det «vanlige» speilet og vidvinkelspeilet er festet på ytterkant av speilene. Det gir betydelig mindre blindsoner skrått fremover.
I tillegg kan XD leveres med et ekstra vindu nede på dørplata på passasjersiden for å bedre sikten under kjøring i urbane strøk.
Førerplassen
DAF vil at sjåføren skal ha fullt fokus på veien og trafikken når de er ute og kjører. Derfor er i praksis alle funksjoner som sjåføren har bruk for under kjøring plassert på rattet.
De få tingene som ikke er der, er på fysiske knapper til høyre og under multifunksjonsskjermen. Dette er knapper som vifte, varme og sperre. DAF mener det gir bedre sikkerhet å ha dette på fysiske knapper enn en skjerm.
Lettkjørt
MT har fått muligheten til å prøve nye XD på landeveien. Førsteinntrykket er svært godt. Den er svært lettkjørt og har kjørekomfort som går utenpå de fleste av konkurrentene.
Det er stille i hytta, girkasse og motor jobber godt sammen samtidig som oversikten er veldig god.
Før du går inn i bilen, ser du selvfølgelig at den er lavere enn en typisk langtransportbil.
Når du først har funnet din sittestilling tenker du overhodet ikke på hva slags bil du sitter i. For det er ingen forskjeller å finne verken i stoler, interiør eller finishen på dashbordet. Det var også ett av målene DAF satte seg før de startet utviklingen av denne serien.
Inkludert forbedringen av siktlinjer og nye digitale hjelpemidler som den nye speilpakken.
Bedre daghytte
Selv om det har blitt romsligere i alle hyttene på de nye DAF-ene, er det den aller minste hytta, daghytta, som har fått den desidert største oppgraderingen.
Selv om plassen som hytta tar på chassiset ikke er forandret fra CF, har sjåførene som skal kjøre disse bilene fått en helt ny arbeidsplass.
Hyttebredden er 250 for alle versjoner av XD og det gir også bedre plass i bredden inne i hytta. I tillegg er bakveggen i hytta strukket 15 centimeter bakover som gir en helt annen romfølelse.
Oppsving
– Vi har hatt et skikkelig oppsving etter at vi fikk den nye bilen. Vi får flere forespørsler og det er også mange kunder som aldri har kjørt DAF før som tar kontakt, sier Atle Havig, som er daglig leder i Nordic Truckcenter som importerer DAF til Norge.
Selv om det var store forandringer da DAF XF ble lansert i fjor, mener Havig at forandringene og forbedringene på den nye XD er betydelig større. Han gleder seg til å kunne tilby den modellen til de norske kundene.
En motor
Nye DAF XD leveres bare med en motor på 11 liter. Grunnen til at DAF største motor på 13 liter ikke kan leveres i den nye bilen, er rett og slett plassen. Den motoren bygger for høyt.
11-literen bygger betydelig lavere og er nødvendig får å få til det 17 centimeter lavere gulvet som er i XD i forhold til XF.
11-literen kommer nå i fem effekter fra 300 til 450 hestekrefter.
Mer i vente
Enn så lenge har DAF bare vist frem nye XD i tre forskjellige akselkombinasjoner. Det er som 4x2, 6x2 og som treaksling med pusheraksling.
På nyåret vil DAF også vise frem XD i anleggskonfigurasjoner. Da vil det også komme mange flere akselkombinasjoner. Blant annet tridemer, fireakslinger med både to og tre styrende akslinger og ikke minst tandemløsninger både med og uten navreduksjon.
Disse akselkombinasjonene vil også bli tilgjengelig på de andre DAF-modellene.
– Vi gleder oss til det kommer flere akselkombinasjoner som er mer typiske for norske forhold, sier Havig.