Tre truckstop i Narvik
Næringsselskapet Futurum planlegger tre truckstop i og rundt Narvik.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Torsdag denne uken orienterte Futurum blant andre statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, om døgnhvileplassen, som er et samarbeid mellom Scania, Statoil og eventuelle offentlige aktører. Håpet er at den skal kunne stå ferdig om tre år.
Ingen lovnad
Hoksrud kunne ikke uten videre love statlige penger til døgnhvileplassen på Fagernes i Narvik Havn, men beskrev det planlagte offentlige og private samarbeidet som spennende, og uttrykte håp om at dette kunne bli et pilotprosjekt.
Stor trafikk
Det er et stort behov for døgnhvileplasser i Narvik. Byen er et logistikk-knutepunkt, der jernbane-, vei- og sjøtransport møtes. Her er det stor trafikk som vil øke i årene framover.
Ifølge Futurum kjører ca. 150 vogntog inn og ut av Fagernesterminalen hvert døgn.
Belaster lokalmiljøet
I dag finnes det ikke tilbud til parkering for tungtransportsjåførene i Narvik. Bilene er dermed henvist til å parkere der de måtte finne plass. Det gir dårlig service for sjåførene, ulempe for nærmiljøet, trafikkfarlig situasjoner og miljøproblem ved at motorene går.
Full service
Målet er å tilby en 24 timers åpen truckstop med mulighet for blant annet vask og dusj, bespisning av sunn og god mat, miljøvennlig vask av kjøretøy og utstyr, service på kjøretøy, drivstofftilgang med mer.
Futurums arbeid er finansiert av Hålogaland Ressursselskap og Nordland fylkeskommune gjennom Utviklingsprogram Narvik. Transportutvikling AS er leid inn som bistand i prosjektet.Det arbeides også med å etablere truck stop i Bjerkvik, med byggestart allerede i 2017. I tillegg skal Jernbaneverket ha en trailerparkering klar på terminalområdet på Fagernes i løpet av året. Her skal det også etableres toaletter.