Trøndelagskystens nye æra
Den største satsingen på sjøverts transport i moderne tid, vil noen si.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet åpnet ballet på Sandstad-kaia som yret av liv i en folkefest da nye Hitra Kysthavn ble åpnet torsdag.
Imponert Hoksrud
– Jeg er imponert over et øysamfunn som representerer 4% av Sør-Trøndelags befolkning, men som representerer hele 40% av regionens eksportverdi, sa Hoksrud, og han understreket videre:
- Her har vi virkelig et prosjekt som gjør alvor av å tilrettelegge for sjøtransport og flytte gods fra vei til sjø.
Næringslivet har fått et nytt knutepunkt for trafikk langs Trøndelagskysten med det nye knutepunktet midt i skipsleia mellom Trondheim og Kristiansund.
Folkefest
Som et ledd i markeringen torsdag fikk vi seile med hurtigruteskipet «Trollfjord» fra Trondheim til Hitra Kysthavn og kaien på Sandstad, hvor det var rene folkefesten. Da hadde vi allerede underveis blitt underholdt og hatt lunsjbord «En smak av Hitra». Milliarder av kroner investeres i det som betegnes som verdens største miljøhavn.
Viktig brikke
Kristiansund og Nordmøre Havn er en viktig brikke i prosjektet. Det interkommunale selskapet har finansiert den nye roro-kaia med en prislapp på rundt 30 millioner kroner. En satsing som skal bidra til å få laksetransporten til Europa over fra landeveien til sjø, blant annet med en fast båtrute fra Hitra-terminalen til Zeebrugge i Belgia. Håpet er å få til tre skipsavganger i uka som kan ta en godsmengde tilsvarende 100–150 vogntog pr. tur.
Knutepunkt
Hitra Kysthavn er Midt-Norges nye transportknutepunkt og årets store industriutbygging. Bak gigantanlegget står Kristiansund og Nordmøre Havn IKS.
Prosjektleder Jan Olav Bjerkestrand sier at de har jobbet lenge sammen med Hitra om dette prosjektet. Investeringene fra kommune og næringsaktørene beløper seg til ca. 3 milliarder kroner. Blant aktørene er Marine Harvest og Bewi som etablerer nye produksjonsanlegg.
Næringshavn
- Allerede i 2015 kan halvparten av lakseproduksjonen på Hitra og Frøya gå på kjøl til mottakerhavner nede på kontinentet, sier en stolt kommunalsjef kultur og næring Ole Sundnes i Hitra kommune.
- Et lysende eksempel på at det går an å skape gode løsninger når viljen er til stede, sier adm. direktør Svenn Bekken i Bewi som er godt i gang med prosjekteringen av selskapets nye fabrikk for produksjon av isoporkasser på Jøstenøya.