Felles tungbilregler i nord
Veimyndighetene i landene i Barentsregionen - Norge, Sverige, Russland og Finland - ønsker felles regler for å gjøre transport enklere over grensene i nord.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag er det et problem at tillatt totalvekt for kjøretøy skifter når et vogntog krysser grensen. Dette berører blant annet den økende fisketransporten ut av Nord-Norge. På et møte mellom veidirektørene i Barentsregionen i Alta i juni, var det enighet om å samarbeide for å harmonisere regelverket, og om å prioritere enkelte korridorer, som er ekstra viktige for transporten over landegrensene.
- Vi må skaffe oss oversikt over hvordan situasjonen er i dag, og så diskutere hvordan vi kan harmonisere reglene bedre, sier regionveisjef Torbjørn Naimak.
Store variasjoner mellom landene
Mens maksimalvekten for vogntog er 50 tonn i Norge og 40 tonn i Russland, har Sverige en grense på 60 tonn, som vurderes økt til 74 tonn.I tillegg til totalvekt for kjøretøy, har landene forskjellige regler for lengde, bredde, aksellast og dekksutrustning. En løsning er å ha forskjellige regler for ulike veistrekninger i Norge, og prioritere høyere standard på noen grensekorridorer som kan ta imot de tyngste kjøretøyene. Forutsetningen er at det er tilsvarende standard på den andre siden av grensen.
Samarbeid i ti år
På møtet ble det markert at det i år er ti år siden samarbeidet mellom veidirektørene i Barentsregionen startet. Et resultat av samarbeidet er at flere grensekorridorer er rustet opp, gjennom felles prioritering og satsing på begge sider av grensene. I tillegg har møtene mellom veidirektørene i nord vært et viktig forum for utveksling av erfaringer, blant annet når det gjelder trafikksikkerhet og vintervedlikehold.