Dyr sjøreise for tungtrafikken
Grunnprisen for å frakte en trailer over fjorden mellom Moss og Horten vil øke fra 660 kroner til 875 kroner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Prisøkningen faller naturlig nok tungtransport-aktørene tungt for brystet.
I 2017 setter Bastø Fosen inn tre nye ferger mellom de to byene, og i den forbindelse økes prisene 1. januar 2017.
Kritisk
Erik Graarud, leder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Østfold er kritisk til prisøkningen for tungtransporten.
– Dagens pris på 660 kroner hver vei for sjøreisen mellom Moss og Horten er mer enn nok, sier han til NRK Østfold.
Foruten at prisen for tungtransporten øker vesentlig blir det langt dyrere å reise alene i bil på den ca. halvtimes lange sjøreisen mellom Østfold og Vestfold.
Miljøvennlig
Mandag signerte Statens vegvesen og Bastø Fosen Norges største fergekontrakt på 4,5 milliarder kroner.
Kapasiteten på rv. 19, fergesambandet Moss-Horten, økes med 25-30 prosent. NOx-utslippet til tre nye ferger reduseres med over 80 prosent.
De tre nye fergene er 142 meter lange og 21 meter brede. Det vil gi en kapasitet på 600 passasjerer, 200 biler og mellom 24 og 30 vogntog.