Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

SOLCELLE: PACCAR Parts introduserer ultratynne, fleksible solcellepaneler for tak på hytter, tilhengere og karosserier.

Monterer solceller for å hjelpe batteriene

Bruker solcellepaneler for å spare drivstoff og redusere slitasje på batteriene.

PACCAR Parts (DAF-eieren) introduserer et nytt bærekraftstilbud til transportsektoren. De ultratynne, fleksible solcellepaneler for lastebilhytter, tilhengere og karosserier for å vedlikeholdslade forbruksbatteriene. Disse, ifølge Paccar, nyskapende panelene gir mulighet for kontinuerlig batterilading ved hjelp av solenergi, noe som medfører drivstoffbesparelser, reduserte CO₂-utslipp og mindre slitasje på dynamo og batteri.

To størrelser

Panelene leveres i to størrelser. Begge er kun 3 millimeter tykke. Den minste, måler 110 x 30 centimeter, veier 700 gram og de 16 cellene leverer 55 Wp*. Den større varianten er dobbelt så stor, veier 1,3 kilo og har 32 celler som leverer 110 Wp. Panelene er selvklebende og fleksible nok til å tilpasses kurvene på et tak eller en spoiler, noe som gjør installasjonen enkel. Energien fra panelene føres via en medfølgende omformer direkte til batteriet, hvor den lagres eller brukes umiddelbart i hytta.

Nesten alle lastebilhytter kan utstyres med én stor og én liten solcellepanel, med mulighet for flere på tilhengere og karosserier med faste, harde overflater. Fordelen med dette er at sjåføren sjelden trenger å starte motoren (noen ganger ikke i det hele tatt) mens tilbehør brukes når lastebilen står parkert, som igjen fører til reduserte drivstoffkostnader og lavere utslipp.

Solcellepanelene er umiddelbart tilgjengelige hos over 1 100 DAF-forhandlere og servicepunkter, som tilbyr installasjon av disse praktiske stripene.

*Wp står for Watt peak, og angir maksimal mengde elektrisitet et solcellepanel kan generere. Panelet på 165 Wp kan levere omtrent 135 watt, nok til å drive en kaffemaskin, mikrobølgeovn eller TV daglig.

Powered by Labrador CMS