PRODUKSJON: Nå er Ivecos første batterielektriske lastebil satt i produksjon, Iveco S-eWay.Foto: Iveco
Iveco S-eWay er på veien
LANG FERD: Det har vært en lang ferd for Iveco å få den elektriske trekkvognen i produksjon, men nå er fabrikken i gang og vi har fått en halvtime bak rattet.
Som kjent ble Iveco Nikola samarbeidet lansert sent på
høsten 2019. Deretter ble Nikola-sjef Trevor Milton tiltalt og senere dømt for
å ha manipulert børsen, før Iveco og Nikola skiltes på forsommeren 2023. Siden
har Iveco jobbet med å ferdigstille den elektriske S-eWay og nylig ble den satt
i produksjon.
Med EUs utslippsmål som lurer i buskene er det nødvendig for
produsentene å satse tungt på alternative og utslippsnøytrale løsninger. Iveco
ser dermed en fremtid med LNG og hydrogen for langtransport og LNG,
batterielektrisk samt hydrogen for regional distribusjon, mens for urban
transport så ser de CNG og batterielektrisk som løsningen i fremtiden.
Interessant for anleggsbransjen er at her ser de kun for seg LNG og
batterielektriske løsninger i fremtiden. Innen 2025 forventer Iveco at
batterielektriske lastebiler skal stå for mellom 5 – 10 prosent av salget i Europa,
men innen 2030 skal denne andelen økes til mellom 20 – 40 prosent og innen 2035 mellom
60 – 80 prosent av markedet.
Drivlinjen
Iveco har benyttet selskapets egenutviklede e-aksel,
ePowertrain, fra FPT (Fiat Powertrain) som er en del av Iveco gruppen. Akselen
består av to elektromotorer som til sammen gir 480 kW/1800 Nm og såkalt single
speed. De andre aktørene har valgt løsninger hvor de har girkasser med flere
trinn. Med denne løsningen så får S-eWay et enormt moment som gjør at bilen er
svært lettkjørt og har en god og veldig jevn akselerasjon ettersom bilen ikke
får opphold når den skal gire.
Batteripakken består av ni 82 kWt batterier, som hver veier
ca. 500 kilo, noe som gir totalt 738 kWt batterikapasitet. Dette gir en
rekkevidde på inntil 500 kilometer blir vi fortalt. Ved hjelp av inntil 350
kW-lading skal batteripakken kunne lades 80 prosent SOC i løpet av 90 minutter.
Nikola utviklet batteristyresystemet og batteriene samt
infotainment-systemet. Det siste er fremdeles svært tydelig inne i bilen med en
enorm 17-tommer touchskjerm hvor det meste styres. Det betyr at selve
førerplassen er forbausende fri for knapper, noe som kanskje ikke alltid er
like praktisk. Jeg vil anta at når Iveco lanserer neste generasjon så vil de ha
tatt mer kontroll over også denne biten og ha en mer praktisk tilnærming til
bruken. I ytterkantene av skjermen finnes en del hurtigknapper for å raskt
komme til ulike funksjoner som klimaanlegg, radio/musikk, «hjem skjerm» etc.
Vi savner mye informasjon rundt forbruk og hvordan
energistrømmen flyter på en oversiktlig måte. I selve instrumentclusteret får
vi informasjon om gjenværende batteriprosent og rekkevidde samt at det er et
power-meter som viser om bilen regenererer eller bruker strøm. Den enorme
skjermen inneholder forbausende lite informasjon og her får vi kun
batteriprosent og gjenværende rekkevidde. Skjermen kan deles inn i soner slik
at du har kart informasjon i den ene delen og annen informasjon i den andre
delen av skjermen.
En første smakebit
Som nevnt tidligere så skiller S-eWay seg fra en vanlig
S-Way med et annet interiør og en annen digital arkitektur, men vi kjenner oss
så absolutt igjen i Iveco hytta. Da vi starter opp er bilen som forventet svært
stille. Det er lett å komme i gang med kjøringen, trykke på startknappen, av
med håndbrekket og velge D ved hjelp av trykknapper i dashbordet.
Med den kraftige motoren går kjøringen med ca. 32 tonns
totalvekt som en lek. Ut fra plassen vi står er det en 90 graders sving som går
rett over i en forholdsvis bratt bakke. Her fikk vi kjenne på kreftene og en
god akselerasjon opp denne bakken.
Det er seks trinn på regenereringen som fungerer som en
retarder, og gir god kontroll i utforkjøringer. På det høyeste trinnet kan
bilen kjøres som en pedal, noe som er effektivt under køkjøring eller i byer
hvor det er mye start og stopp. De ulike elektriske lastebilene er alle
forholdsvis like å kjøre og hos Iveco er det spesielt den kraftige
akselerasjonen, hvor man virkelig kjenner at bilen akselererer vesentlig raskere
enn en 32-tonns kombinasjon vanligvis gjør som skiller bilen fra andre på
markedet.