PRODUKSJON: Nå er Ivecos første batterielektriske lastebil satt i produksjon, Iveco S-eWay.

Iveco S-eWay er på veien

LANG FERD: Det har vært en lang ferd for Iveco å få den elektriske trekkvognen i produksjon, men nå er fabrikken i gang og vi har fått en halvtime bak rattet.

Som kjent ble Iveco Nikola samarbeidet lansert sent på høsten 2019. Deretter ble Nikola-sjef Trevor Milton tiltalt og senere dømt for å ha manipulert børsen, før Iveco og Nikola skiltes på forsommeren 2023. Siden har Iveco jobbet med å ferdigstille den elektriske S-eWay og nylig ble den satt i produksjon.

INTERIØRET: Dette preges av den store skjermen, som er en noe av det de har med seg fra Nikola samarbeidet.

Med EUs utslippsmål som lurer i buskene er det nødvendig for produsentene å satse tungt på alternative og utslippsnøytrale løsninger. Iveco ser dermed en fremtid med LNG og hydrogen for langtransport og LNG, batterielektrisk samt hydrogen for regional distribusjon, mens for urban transport så ser de CNG og batterielektrisk som løsningen i fremtiden. Interessant for anleggsbransjen er at her ser de kun for seg LNG og batterielektriske løsninger i fremtiden. Innen 2025 forventer Iveco at batterielektriske lastebiler skal stå for mellom 5 – 10 prosent av salget i Europa, men innen 2030 skal denne andelen økes til mellom 20 – 40 prosent og innen 2035 mellom 60 – 80 prosent av markedet.

Drivlinjen

Iveco har benyttet selskapets egenutviklede e-aksel, ePowertrain, fra FPT (Fiat Powertrain) som er en del av Iveco gruppen. Akselen består av to elektromotorer som til sammen gir 480 kW/1800 Nm og såkalt single speed. De andre aktørene har valgt løsninger hvor de har girkasser med flere trinn. Med denne løsningen så får S-eWay et enormt moment som gjør at bilen er svært lettkjørt og har en god og veldig jevn akselerasjon ettersom bilen ikke får opphold når den skal gire.

LADING: Bilen kan lades med inntil 350 kW og ladeluken er plassert bak vindavviseren.

Batteripakken består av ni 82 kWt batterier, som hver veier ca. 500 kilo, noe som gir totalt 738 kWt batterikapasitet. Dette gir en rekkevidde på inntil 500 kilometer blir vi fortalt. Ved hjelp av inntil 350 kW-lading skal batteripakken kunne lades 80 prosent SOC i løpet av 90 minutter.

Nikola utviklet batteristyresystemet og batteriene samt infotainment-systemet. Det siste er fremdeles svært tydelig inne i bilen med en enorm 17-tommer touchskjerm hvor det meste styres. Det betyr at selve førerplassen er forbausende fri for knapper, noe som kanskje ikke alltid er like praktisk. Jeg vil anta at når Iveco lanserer neste generasjon så vil de ha tatt mer kontroll over også denne biten og ha en mer praktisk tilnærming til bruken. I ytterkantene av skjermen finnes en del hurtigknapper for å raskt komme til ulike funksjoner som klimaanlegg, radio/musikk, «hjem skjerm» etc.

INFORMASJON: Til tros for de store skjermene gir de usedvanlig lite informasjon til føreren om energiforbruket.
OPPBEVARING: Det er godt med skap over frontvinduet. Bilen leveres i utgangspunktet kun med den største hytta.

Vi savner mye informasjon rundt forbruk og hvordan energistrømmen flyter på en oversiktlig måte. I selve instrumentclusteret får vi informasjon om gjenværende batteriprosent og rekkevidde samt at det er et power-meter som viser om bilen regenererer eller bruker strøm. Den enorme skjermen inneholder forbausende lite informasjon og her får vi kun batteriprosent og gjenværende rekkevidde. Skjermen kan deles inn i soner slik at du har kart informasjon i den ene delen og annen informasjon i den andre delen av skjermen.

En første smakebit

KØYE: Tradisjonell utforming av køyene.

Som nevnt tidligere så skiller S-eWay seg fra en vanlig S-Way med et annet interiør og en annen digital arkitektur, men vi kjenner oss så absolutt igjen i Iveco hytta. Da vi starter opp er bilen som forventet svært stille. Det er lett å komme i gang med kjøringen, trykke på startknappen, av med håndbrekket og velge D ved hjelp av trykknapper i dashbordet.

Med den kraftige motoren går kjøringen med ca. 32 tonns totalvekt som en lek. Ut fra plassen vi står er det en 90 graders sving som går rett over i en forholdsvis bratt bakke. Her fikk vi kjenne på kreftene og en god akselerasjon opp denne bakken.

Det er seks trinn på regenereringen som fungerer som en retarder, og gir god kontroll i utforkjøringer. På det høyeste trinnet kan bilen kjøres som en pedal, noe som er effektivt under køkjøring eller i byer hvor det er mye start og stopp. De ulike elektriske lastebilene er alle forholdsvis like å kjøre og hos Iveco er det spesielt den kraftige akselerasjonen, hvor man virkelig kjenner at bilen akselererer vesentlig raskere enn en 32-tonns kombinasjon vanligvis gjør som skiller bilen fra andre på markedet.

Powered by Labrador CMS