92 tunge nullutslipps-kjøretøy får nå støtte

Et «betydelig antall» tildelinger gis på sjuende søknadsrunde til programmet «Tunge nullutslippskjøretøy».

Enova gir støtte til kjøp av 92 batterielektriske kjøretøy, fordelt på nesten alle kjøretøykategorier (som lastebil med lukket godsrom, trekkvogn, lastebil med åpen plan med mer). Total har Enova så langt i år innvilget støtte til 607 tunge nullutslippskjøretøy på dette støtteprogrammet.

Tildelinger hittil i år på støtteprogrammet:

Runde 1, søknadsfrist 15. april: 108 kjøretøy

Runde 2, søknadsfrist 16. mai: 97 kjøretøy

Runde 3, søknadsfrist 14. juni: 96 kjøretøy

Runde 4, søknadsfrist 15. august: 109 kjøretøy

Runde 5, søknadsfrist 16. september: 53 kjøretøy

Runde 6, søknadsfrist 15. oktober: 52 kjøretøy 

Runde 7, søknadsfrist 15. november: 92 kjøretøy

– Kraftig oppskalering 

LEDER: Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

– Det er positivt å se at mange transportaktører i dag velger å satse på nullutslippskjøretøy, og det har skjedd mye på kort tid. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn til 2021 hvor andelen av førstegangsregistrerte nullutslippskjøretøy i Norge bare var 1 prosent. Så langt i år er den på 12 prosent, og med den utviklingen er det norske markedet helt med i front i Europa på dette området, sier leder for landtransport i Enova, Marie Tranaas Skjærvik. 

– Vi stå nå overfor en kraftig oppskalering for det grønne skiftet hos batteriprodusenter, bilprodusenter, påbyggere og lastebiloperatører. Hele verdikjeden må på plass for å kunne levere flere og billigere kjøretøy.

– Å få alle ledd i verdikjeden til å fungere godt kan være like krevende som å utvikle selve teknologien. Det kan bli noen humper på veien, men vi er godt på vei med en transportbransje som er i ferd med å omstille seg til utslippsfrie alternativer, sier Skjærvik.

Lav rangeringsscore er bra 

Flere ting påvirker hvor mange som når opp i konkurransen i hver runde. Både antall søknader, men også hvor kostnadseffektive søknadene er når det gjelder utslippskutt. For å nå opp i konkurransen vil det være en fordel å ha en søknad med lav rangeringsscore, som altså betyr mest mulig CO₂-kutt for hver støttekrone mottatt.

For å gi en pekepinn på hvor konkurransedyktig din søknad er, kan du beregne din egen rangeringsscore og sammenligne denne med tidligere søknadsrunder. Jo lavere rangeringsscore, jo høyere sannsynlighet for støtte. Dokumentet for beregning finner du på programsiden.

Tidligere scorer:

  • Rangeringsscore på 1. søknadsrunde: 32
  • Rangeringsscore på 2. søknadsrunde: 33 
  • Rangeringsscore på 3. søknadsrunde: 33 
  • Rangeringsscore på 4. søknadsrunde: 33 
  • Rangeringsscore på 5. søknadsrunde: 34
  • Rangeringsscore på 6. søknadsrunde: 35
  • Rangeringsscore på 7. søknadsrunde: 35 
    • Fremtidig rangeringsscore på kommende søknadsrunder vil avhenge av antallet søknader og hvor kostnadseffektive disse er. 

Powered by Labrador CMS