Fire batteri-tomter gikk videre
Fra grunneiere med over 100 mulige tomter, har Hydro, Equinor og Panasonic – det såkalte Joint Battery Initiative – nå kortet ned listen til fire lokasjoner i Norge. De fire skal de jobbe videre med for en mulig batterifabrikk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Samarbeidskonstellasjonen Joint Battery Initiative, som teknologiselskapet Panasonic, energiselskapet Equinor og industrikonsernet Hydro står bak, sendte i desember ut en åpen invitasjon til regioner, som kan tilby etableringsmuligheter for en batterifabrikk til mange milliarder kroner. Tomten må være på 400 mål og med mulighet for utvidelse til 1.000 mål. Tomten må være byggeklar innen 2023, og fabrikken skal etter planen startes opp i 2025. Fabrikken vil etter sigende trenge 2.000 ansatte i en oppstartsfase. Frier Vest Holding AS overleverte Grenlands tilbud.
Joint Battery Initiative så for seg 15–20 mulige tilbydere, og fikk tilbud fra over 100 mulige tomter. Nå er listen kuttet ned til fire.
Disse er:
- Frier Vest i Bamble kommune i Grenland, Telemark.
- Tegneby i Våler, Østfold.
- Haugaland Næringspark i Tysvær, Rogaland.
- Heggvin Næringsområde i Hamar og Løten, Innlandet.
- Vi har vært tydelige på kriteriene, og det har vært en dialog underveis som gjør at vi står igjen med disse fire kandidatene etter en totalvurdering, sier Halvor Molland, Hydros kommunikasjonsdirektør til e24. Molland påpeker at det var gode alternativer også blant lokasjonene som ikke blir med videre, men sier at man på et tidspunkt må kutte ned listen.
Batterisatsingen til Joint Battery Initiative kan imidlertid fordufte fra Norge, om ikke gjøres en tollavtale med Storbritannia. Grunnet risikoen for straffetoll på elbiler med norskproduserte batterier, etter at Storbritannia forlot EU ved inngangen til 2021, ser også Joint Battery Initiative på lokasjoner i utlandet. Om å skjer, mister Norge minst 2.000 arbeidsplasser og alle synergieffekter som en så stor fabrikk vil tilføre samfunnet.