Scania introduserer nå flere elektriske motorer, akselkonfigurasjoner,
førerhusvalg og kraftuttak. Med dette blir Scanias tilbud nå langt bredere enn tidligere
da kun de vanligste lastebilene kunne bestilles. Det utvidede modellspekteret vil
tilfredsstille et bredt utvalg av mulige bruksområder og løsninger med flere
muligheter for å bestille skreddersydde løsninger.
– Trinn for trinn øker vi spesifikasjonsalternativene. Kundeinteressen øker samtidig når det nå viser seg hvor godt de elektriske
lastebilene fungerer og presterer i reell drift og hvor mye de blir satt pris
på av sjåførene. Vi hører ofte historier om sjåfører som var skeptiske til å
begynne med, men som nå elsker sin elektriske lastebil, sier Fredrik Allard,
Senior Vice president og leder for E-mobility i Scania.
Anlegg og distribusjon
Med 6x4 tandem boogie for BEV (Battery Electric Vehicle), betyr det at blant annet dumpere,
krokløftere, betongbiler kan bygges uten å måtte ofre kjøre- eller
lastekapasitet. Samtidig introduserer Scania også en rekke nye løsninger på kraftuttak.
En 29-tonns bil vil få en rekkevidde på inntil 520 kilometer.
DISTRIBUSJON: Utvidelsen av den elektriske serien er blant annet med tanke på anlegg og distribusjon.Foto: Scania
Ny e-motor
Den nye e-motoren EM C1-2 kommer nå med to ulike
effektnivåer, 210 kW eller 240 kW. Den egner seg for visse anleggsrelaterte oppgaver,
effektnivåene (285 eller 326 hk) er helt i tråd med det som vanligvis er
spesifisert for kommunale- og vedlikeholds kjøretøy. EM C1-2 er en kortere motor
enn hva Scania tidligere har levert, noe som gir mer plass til eksempelvis ekstra
batterier eller støttebein.
Dette siste tilskuddet av e-motorer er et perfekt og
allsidig alternativ for lettere bruk da den kombinerer lav vekt og høy effekt
med mye moment og to gir. Det gjør bilen anvendelig for bruk i bymiljøer som distribusjonskjøring.
I tillegg egner den seg også til andre bruksområder som kommunalt vedlikeholdsarbeid.
En typisk distribusjonsbil med 240 kW motor vil da få betegnelsen Scania 24 P.
– Sammenlignet med en diesel-motor, tilsvarer det en
9-liters motor. Denne e-motoren passer til en rekke oppgaver og behov da den er
lett og fleksibel, men likevel kraftig. Motoren ar av typen permanent magnet og
har to gir og et veldig godt dreiemoment i forhold til størrelse. Det gir god kjørbarhet
og smidighet som sjåførene forventer av e-motorer, sier Fredrik Allard.
Scania jobber hardt for å tilby batterielektriske lastebiler
som kan dekarbonisere veitransport, her og nå. Imidlertid modnes markedet for
elektriske lastebiler raskere i noen deler av verden enn andre. Mye handler om
tilgjengelighet av ladeinfrastruktur og grønn strøm. Det å finne og bygge de
riktige ladeløsningene trenger ikke være vanskelig, sier Scania da de kan
veilede kunden gjennom hele prosessen og bistå med å bygge en komplett
ladestasjon.
– Jeg merker at det er en oppfatning om at det er mer
komplisert enn det faktisk er. Mange kunder klarer seg helt fint med et ganske
standard oppsett for en ladestasjon hjemme, vi kan hjelpe med å planlegge og
bygge, sier Fredrik Allard.
Kraftuttak
Et annet område som har gitt noen utfordringer i forbindelse
med elektrifisering er kraftuttak. Effektive og robuste kraftuttak er ofte avgjørende,
noe Scania nå løser ved å introdusere flere varianter.
Grønne og effektive batterier
Scanias batterier skal holde i minst 1,3 millioner
kilometer, noe som i praksis betyr i hele bilens levetid. Det fossile
fotavtrykket er rundt en tredjedel av et referanse batteri, takket være produksjon
med fossilfri kraft i Skellefteå. Scania har valgt litium-ion battericeller som
bygges til batteripakker på 416 eller 624 kWh i Södertälje, med et SOC-vindu (utnyttbar
energi) på omtrent 83 %. Batteriene er designet for maksimal effektivitet
takket være både kjøling og forvarming.
– En transformasjon mot full elektrifisering er definitivt i
gang. Hindringene krymper mens motivene for blir mer og mer synlige. I tillegg
kommer kravene fra lovgiverne, transportkjøperne og det faktum at batteribilene
elskes av de sjåførene som har hatt muligheten til å prøve dem. Det blir da klart
hvorfor elektriske lastebiler vil dominere transportbransjen, avslutter Allard.