OMVELTNING: Bring og BB Transport skal bytte ut fossile tyngre kjøretøy med elektriske kjøretøy. Foto: Posten Bring

Bestilte 54 Scania el-trekkvogner

KJEMEORDRE: Skal trekke blytunge varer som skal ut på norsk sokkel.

Publisert

Bring og BB Transport har signert en intensjonsavtale med Scania om levering av 54 elektriske trekkvogner, med de første leveransene fra 2027.

– Dette blir de elektriske trekkvognene med størst lastekapasitet og rekkevidde som finnes på markedet. Trekkvognene skal benyttes til forsyningslogistikken til norsk sokkel, sier eier og daglig leder Kjetil Borlaug i Borlaug og & Brosvik Transport AS (BB Transport).

Det er BB Transport, hvor Bring er deleier, som formelt har skrevet under på intensjonsavtalen med Scania.

– Vi har en klar målsetning om å være i front av omstillingen fra fossile til elektriske kjøretøy for å bidra til å redusere våre utslipp. Samtidig får vi muligheten til å øke farten i omstillingen sammen med våre kunder. Dette styrker vår allerede unike posisjon i Supply Base Logistics her i Norge, forteller direktør Anne Stenseth Kristoffersen i Bring Cargo AS.

SIGNERT: Intensjonsavtalen mellom BB Transport, Bring og Scania ble undertegnet ved Scanias kontor i Södertälje i Sverige. F.v. Steinar Westli, Anne Stenseth Kristoffersen, Kjetil Borlaug og Gisle Villanger. FOTO: Posten Bring

Første elektriske lastebil i 2022

Bring og BB Transport har løpende testet de største elektriske lastebilene som er tilgjengelige på markedet. Valget om å skrive intensjonsavtale med Scania kommer som følge av denne testingen.

– Godset vi kjører til energimarkedet på norsk sokkel er blant det tyngste i landet. For at vi skal kunne trekke dette gjennom det norske landskapet, med store stigninger, er vi nødt til å ta i bruk de kraftigste trekkvognene. Det kan Scania tilby oss, derfor falt valget på dem, fortsetter Kjetil Borlaug.

Det er Scanias batterielektriske toppmodell 45S, som det nå er skrevet intensjonsavtale om å få levert. Disse bilene vil ha sju batteripakker med totalt 728 kWt. Denne kombinasjonen har ett ekstra batteri under hytten og er en løsning som ble vist fram for første gang under IAA i september. Trekkvognene er godkjente for å kjøre vogntogvekter helt opp til 74 tonn.

– Supply Base Logistics tok i bruk den første el-lastebilen i 2022 for kjøring lokalt i Stavanger, men per nå så finnes det ingen trekkvogner i denne størrelsen som tåler vekten, topografien og distansene mellom forsyningsbasene i Norge. Nå kommer teknologien og drivllinjene som muliggjør dette. Da er det viktig for oss som en ledende aktør i bransjen og sikre oss tilgang på disse kjøretøyene så snart de er tilgjengelig, forklarer direktør Stenseth Kristoffersen.

Powered by Labrador CMS