Bring og BB Transport har signert en intensjonsavtale med
Scania om levering av 54 elektriske trekkvogner, med de første leveransene fra
2027.
– Dette blir de elektriske trekkvognene med størst
lastekapasitet og rekkevidde som finnes på markedet. Trekkvognene skal benyttes
til forsyningslogistikken til norsk sokkel, sier eier og daglig leder Kjetil
Borlaug i Borlaug og & Brosvik Transport AS (BB Transport).
Det er BB Transport, hvor Bring er deleier, som formelt har
skrevet under på intensjonsavtalen med Scania.
– Vi har en klar målsetning om å være i front av
omstillingen fra fossile til elektriske kjøretøy for å bidra til å redusere
våre utslipp. Samtidig får vi muligheten til å øke farten i omstillingen sammen
med våre kunder. Dette styrker vår allerede unike posisjon i Supply Base
Logistics her i Norge, forteller direktør Anne Stenseth Kristoffersen i Bring
Cargo AS.
Første elektriske lastebil i 2022
Bring og BB Transport har løpende testet de største
elektriske lastebilene som er tilgjengelige på markedet. Valget om å skrive
intensjonsavtale med Scania kommer som følge av denne testingen.
– Godset vi kjører til energimarkedet på norsk sokkel er
blant det tyngste i landet. For at vi skal kunne trekke dette gjennom det
norske landskapet, med store stigninger, er vi nødt til å ta i bruk de
kraftigste trekkvognene. Det kan Scania tilby oss, derfor falt valget på dem,
fortsetter Kjetil Borlaug.
Det er Scanias batterielektriske toppmodell 45S, som det nå
er skrevet intensjonsavtale om å få levert. Disse bilene vil ha sju
batteripakker med totalt 728 kWt. Denne kombinasjonen har ett ekstra batteri
under hytten og er en løsning som ble vist fram for første gang under IAA i
september. Trekkvognene er godkjente for å kjøre vogntogvekter helt opp til 74
tonn.
– Supply Base Logistics tok i bruk den første el-lastebilen
i 2022 for kjøring lokalt i Stavanger, men per nå så finnes det ingen
trekkvogner i denne størrelsen som tåler vekten, topografien og distansene
mellom forsyningsbasene i Norge. Nå kommer teknologien og drivllinjene som
muliggjør dette. Da er det viktig for oss som en ledende aktør i bransjen og
sikre oss tilgang på disse kjøretøyene så snart de er tilgjengelig, forklarer
direktør Stenseth Kristoffersen.