Nesten ingen bryr seg om scope 3-utslipp
Utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp - likevel har under 20 prosent en plan for hvordan de skal kuttes.
Det viser nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med Carbon Disclosure Project (CDP).
Utslipp som ikke er knyttet til et selskaps egen drift og energibruk, er ifølge rapporten 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp. Disse utslippene i leverandørkjeden kalles Scope 3, og er naturligvis vanskeligst for et selskap å gjøre noe med.
Det kan være derfor at kun kun 15 prosent av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp, opplyser BCG i en pressemelding.
Rapporten, som bærer tittelen Scope 3 Upstream: Big Challenges, Simple Remedies, peker på at selskaper og investorer må ta større ansvar for å redusere utslippene i hele verdikjeden. Utslippene fra leverandørkjeden er ikke bare en klimautfordring, men representerer også en betydelig økonomisk risiko. Det anslås at de rapporterte utslippene fra bare produksjons-, detaljhandels- og materialsektorene i 2023 alene innebærer et karbonansvar på over 335 milliarder dollar, om man legger IMFs foreslåtte karbonpris for 2030 på 75 dollar per tonn til grunn.
Større enn EUs totale utslipp
Det er verdt å merke seg at utslippene fra leverandørkjeden i disse tre sektorene er 1,4 ganger større enn de totale CO2-utslippene i EU i 2022. Dette viser tydelig hvor stort omfanget av utslipp fra globale verdikjeder er, og hvor viktig det er for selskaper å sette mål for å redusere disse utslippene.
- For selskaper, også i Norge, er det avgjørende å integrere en intern karbonpris i beslutningsprosesser. Dette ikke bare for å sikre bærekraft, men også for å unngå fremtidige økonomiske tap. Å ignorere disse utslippene kan føre til betydelige kostnader i form av tapte markedsandeler og økt regulatorisk press, sier Robert Hjorth, Managing Director og Partner (MDP) i BCG Norge.
Et av hovedfunnene i rapporten er viktigheten av å ha klimakompetente styrer som kan drive frem nødvendige tiltak. Selskaper med styrer som har klimakompetanse, er nesten fem ganger mer trolige til å sette mål for Scope 3-utslipp. Likevel har bare én av tre selskaper i CDPs utvalg et slikt styre.
- Viktigere enn noensinne
Christian Haslestad, også Managing Director og Partner i BCG Norge, legger til at selskaper som ikke engasjerer sine leverandører i klimaspørsmål, vil måtte redusere sine utslipp raskere og står overfor større risiko i leverandørkjeden.
- Det er derfor viktigere enn noensinne at norske bedrifter samarbeider tett med sine leverandører for å sette ambisiøse, men realistiske mål for utslippsreduksjoner, sier Haslestad.
Til tross for de store utfordringene som følger med Scope 3-utslipp, viser rapporten at noen av løsningene kan være forholdsvis enkle å implementere. Økt leverandørengasjement, bruk av intern karbonprising, og oppbygging av klimakompetanse i styrene er nøkkeltiltak som kan ha en betydelig effekt.