Posten sparket for mange
I forbindelse med omleggingen tidligere i år sa Posten Norge opp for mange ansatte, og jobber nå med å styrke bemanningen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Stort arbeidspress, mye overtid og uforutsigbare arbeidsdager har skapt frustrasjon hos ansatte i posten etter omleggelsen, skriver Fri Fagbevegelse, som har snakket med en rekke tillitsvalgte rundt om i landet.
- Alt for mange har svært uforutsigbare og lange arbeidsdager, uholdbart arbeidspress, og stor bruk av overtid, sier fagforeningsleder Jarle Eide til Fri Fagbevegelse.
Informasjonssjef Kenneth Pettersen beklager arbeidspresset de ansatte har blitt utsatt for. Pettersen sier det i forkant ble lagt gjennomarbeidede planer ved alle enheter for nye driftsopplegg og ny bemanning.
– Planene var også grunnlaget for nedbemanningen og antall tilbud om frivillige fratredelsesordninger. Alle disse planene var reelle og bemanningsreduksjonene gjort i tråd med dette, sier Pettersen.
Pettersen sier endringene i bemanningsbehovet skyldes det nye handlemønsteret til norske postkunder.
– Etter korona-nedstengingen i mars endret dette seg betydelig. Brevvolumet falt med 16 prosent første halvår, mens andre tjenester har hatt en betydelig økning. Det gjelder blant annet småpakker, pakke i postkassen og hjemlevering, forklarer han.
Pettersen sier de i samarbeid med tillitsvalgte jobber med å komme fram til gode arbeidsplaner, riktig bemanning og rekruttering av nye ansatte. Fagforeningsleder Eide krever at bemanningssituasjonen må bli bedre raskt.
- Vi står foran Black Friday og julekjøret - og medlemmene våre skal og kan ikke ha denne belastninga, sier Eide.