PostNord takker samferdselsministeren
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Takk, Nygård!
Samferdselsministeren har nå varslet storrengjøring i transportbransjen – en handlingsplan mot sosial dumping. Det er en etterlengtet nyhet for mange av oss, og på vegne av mange i bransjen vil jeg rette en takk til statsråden for igangsettingen.
Men, det er viktig at han ikke bare planlegger rengjøringen, men også finner redskapen som skal til for å få det skinnende rent – og starter der det er mest møkkete.
Handlingsplanen må følges av handling. Vi som er aktører i bransjen vet hvor den store rengjøringen må skje. Det er der aktører bevisst velger å rapportere inn feil informasjon, har doble regnskaper, doble timelister og en lønnslipp for medarbeideren og en annen for dem de transporterer varer for. Selv PostNord, som har en av bransjens tøffeste Code of Conduct, strenge avtaler, tar stikkprøver i hele verdikjeden og har omfattende revisjoner av våre underleverandører, blir utsatt for svindel. Da kan alle bli det.
I tillegg er det blitt fraktet rekordmange forsendelser på norske veier i 2021. Derfor er det behov for vekst i bransjen i Norge og det er behov for å bruke utenlandske aktører til noe innenlands transport. Vekstmarkeder åpner alltid for at useriøse aktører finner muligheter.
Som den største aktøren i Skandinavia, en av de største i Norge, eid av den svenske og danske stat og med lang historie er det vi minst ønsker å bli satt i en situasjon, hvor vi kjøper tjenester av kriminelle. Tvert imot gjør vår posisjon og organisasjon at vi må ta ekstra forhåndsregler, ha strengere avtaler og bedre kontroll. Derfor er vi glade for at også staten tar frem vaskekosten.
For vi har et felles mål, både vi som er arbeidsgivere, det offentlige og arbeidstakerorganisasjonene: Sikre riktige betingelser til alle sjåfører som frakter gods i Norge. Da må rengjøringen starte på riktig sted, med flere kontroller, bedre samarbeid både mellom offentlige etater og internasjonalt og et regelverk som gjør det langt mer ubehagelig å bryte det, enn å etterleve det. Der har vi en felles utfordring, Nygård.