Vogntogene i Nordisk Råd
Stortingsrepresentant Bengt Morten Wenstøb (H) mener vogntogproblematikken må på dagsorden i Nordisk Råd.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Han understreker at risikoen for alvorlige ulykker er for stor til at Norden ikke kan samles om en felles innsats.
Svenskene kontrollerer stadig færre vogntog, og det er nesten fritt fram for vogntog gjennom Sverige og inn i Norge.
Fritt fram
I Trelleborg tømmer 15 ferger i døgnet ut vogntog på vei fra Polen og Tyskland, som ofte skal til Norge. Først etter én times kjøring nærmer førerne seg første kontrollpost, nord for Helsingborg. Og den har ikke akkurat døgnåpen service.
– Det er ikke bare i Sverige dette skjer. Likegyldighet til regler og forskrifter til utstyr og teknisk stand gjelder i hele Norden, sier Wenstøb til NRK Østfold.
Ingen kjetting-sjekk
Det er vanskelig å vite om vogntogsjåførene har med kjettinger, da det i Sverige ikke er påkrevd av svenske kontrollører å sjekke dette.
Det er også en kontrollpost ved Halland, ti mil fra norskegrensa, men den tas ikke i bruk før i slutten av februar. Denne situasjonen er symptomatisk med den nedprioriteringen svensk trafikkpoliti har opplevd fra de bevilgende myndigheter de siste årene.
- Vi har med tiden fått mindre personell i trafikkpolitiet, sier Lennart Hjelm, som er fungerende sjef for Trafikpolisen i Västra Götaland.
Satser på informasjon
Samferdselsstatsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker å diskutere med svenskene om det er mulig å sette opp skilt langs svenske veier, for å informere tungtransportsjåfører på vei inn i Norge.- Skilt med advarsler, og informasjon hva de vil oppleve av vær- og føreforhold, og hvilke krav de må oppfylle hvis de blir stoppet for kontroll i Norge, sier Solvik-Olsen som ønsker seg dialog og samarbeid om informasjon med blant andre svenskene.