Satser på europeisk reefertransport
NCL har lenge ønsket å tilby reefercontainere i respons til en voksende etterspørsel av frysetransport. I sommer har NCL utvidet containerflåten med nye frysecontainere. Disse er allerede levert og kommet godt inn i operasjonen vår, sier salgssjef Bente Hetland.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tilbudet gjelder europeisk container transport til og fra Norge. Containerne er 45’ fots containere, en størrelse som er tilsvarende en fulload med 33 europaller, og 45’ reefer containere passer for ferskvarer som har behov for en temperatur mellom -30 til +30 grader. Containeren kan dermed reguleres som frys, kjølt eller varm luft som gir stor fleksibilitet for varer som skal fraktes. Containeren plugges på elektrisitet ombord skipene og på kai ved lossing, opplyser NCL i en melding til Moderne Transport.
Temperert containertransport
- Vi ser mange ulike varegrupper av ferskvarer som benytter denne type containere. Og vi har fått spesielt mange henvendelser fra aktører, som driver med planter, fisk, frukt og grønnsaker. Det er nok fordi disse varegruppene egner seg godt for denne transportformen. Varegrupper som drikkevarer, meieriprodukter og medisiner passer også, opplyser Bente Hetland, som ser frem til utvidet service for nye og eksisterende kunder.
Reefercontainere fra Ålesund til Belgia
I slutten av juli gikk de første containerene fra Ålesund til Belgia med containerskipet "Concordia". NCL tilbyr denne transporten til og fra BeNeLux-Norge.
- Så langt er tilbudet godt mottatt i markedet. Etterspørselen etter et slikt shortsea-produkt øker, og vareeiere er svært positive til å ha enda større muligheter til å bruke sjøtransport, sier Hetland.
Store i vest
NorthSea Container Line (NCL) er en komplett logistikkleverandør som opererer skip i Vest-, Midt- og Nord-kysten av Norge og sentrale europeiske knutepunkter. Hamburg, Bremerhaven og Rotterdam. Med hovedkontor i Haugesund og et nettverk av agenter i Norge og Europa kombinerer NCL sjø og landbasert transport for å sikre effektiv transport door-2-door.