FØRSTE: Bjørnars Transport har kjøpt fire elektriske tippbiler som skal gå i Bergen. Fra å nærmest fylle oppdragsboka fra dag til dag på mesteparten av bilene skal elbilene gå i toårs-kontrakter.Braata, Espen
Gir ny hverdag
BERGEN: Bjørnars Transport AS fra Øygarden fikk Bergens første elektriske tippbiler. Det har gitt en helt ny type kontrakter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er godt over ett år siden Bjørnar Pedersen (42) tok den første kontakten med de forskjellige lastebilselgerne i Bergen. Han ville kjøpe elektriske tippbiler. Responsen var ikke helt den han forventet. - Det var ikke så enkelt å få kjøpt slike biler.
Nå er det historie. Selskapet han driver sammen med tvillingbroren Glenn har 35 lastebiler, og rett før jul kom de to første av totalt fire batterielektriske tippbiler til Bergen. På nyåret ble de satt i trafikk i Bergens gater, og i løpet av noen uker kommer også de to neste i drift.
Endring i lengde
- For resten av bilparken er vi nærmest en drosjesentral. Kundene bestiller tippbil ved behov for opptil et par ukers sammenhengende kjøring. På de nye batterielektriske bilene har vi kontrakt de neste to årene. Det gjør det mer forutsigbart for oss, sier Bjørnar Pedersen.
De to første bilene skal kjøre fyllmasser på VA-oppgraderinger i Bergen. Det er Fyllingen Maskin som har kontrakt med kommunen, og Bjørnars Transport er UE på prosjektet.
Også de to neste elbilene skal i gang på en tilsvarende kontrakt.
Litt tidlig
- Det virker som maskiner og lastebiler på strøm er litt prematurt her i Bergen. Det er litt utfordringer med å få strøm ut til anleggene og finne steder å kunne hurtiglade bilene ute langs veien, sier Bjørnar Pedersen.
Det er 22 år siden Bjørnar Pedersen for første gang rullet ut på veien med sin første tippbil. Helt siden starten har firma-mottoet vært «Entreprenørens beste venn».
De fire bilene han har bestilt og så vidt begynt å bruke, er av de første Scania-ene som er levert som tippbiler i Norge. Nesten en meter lenger akselavstand enn hva han vanligvis bruker på treakslinger gir noen utfordringer i trange Bergens-gater.
- Vi er veldig godt fornøyde med de nye Scania-ene totalt sett. Det er skikkelige lastebiler, og det er viktig for sjåførene som skal kjøre dem, sier Bjørnar Pedersen. De små utfordringene som har vært i oppstarten, har vært knyttet til strømtilgang og lading.
Skifte
Han mener vi står midt i et generasjonsskifte. Pedersen er usikker på hvilken energikilde som driver lastebilene i nær fremtid. Han vurderte også gassbiler før elbilene ble bestilt. Men de gir ikke tilsvarende miljøpoeng på anbud for Bergen kommune.
- Det er jævlig vanskelig. Jeg tipper at innen fire-fem år har halvparten av dieselbilene blitt erstattet av biler på gass, batterier eller hydrogen, sier han.
Enn så lenge er prislappen på de batterielektriske bilene så mye høyere at kunden må være villige til å betale en høyere pris for transporten, mener han.
Utvider
Basisen i firmaet har hele veien vært tippbiler, og de har holdt seg unna fristelsen å utvide med maskiner. Nå er 32 av bilene tippbiler, og tippsemier som danner stammen i bilparken. I tillegg har de to krokbiler og en maskinsemi. Neste utvidelse av kapasitet og tilbud til kundene kommer nå i vår: En ny fireakslet bil med kran som i tillegg skal kunne tilby levering og henting av masser med grabb.
Mesteparten av bilparken går i Bergen og kommunene rundt. Men de har hatt større jobber på Østlandet, og nå er de i Oslo med en bil.
Klassisk historie
Historien til Bjørnars Transport begynner i år 2000. Det eneste som skiller historien til dette firmaet fra de fleste andre er at gründeren var 20 år da han startet opp. Med løyvet til faren og med egen bil startet Bjørnar Pedersen sitt personlige foretak.
- Det var fatter’n som hadde løyvet. Også hadde jeg viljen, sier Bjørnar Pedersen og flirer.
Etter to år kom også tvillingbror Glenn med i driften og de etablerte et AS. Sammen driver de også flere andre selskap innen både eiendom og maskinsalg.