- Dropp Bergen – velg Stavanger
Storhavnen på Vestlandet bør ligge i Stavanger, ikke i Bergen, mener logistikkekspert Kristian Evjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Fra hovedmarkedene må en seile 108 nautiske mil lenger for å komme til Bergen enn Stavanger, sier Evjen til Bergens Tidende.
Han mener at Risavika utenfor Stavanger er det naturlige valget som havneknutepunkt for Vestlandet.
- Risavika er der allerede og havnen kommer til å bli enda bedre. Det vil være bedre om vi på Vestlandet samlet oss om å utnytte den effektivt enn å kjempe på hver vår kant. Hadde vi latt Risavika være Vestlandets hovedhavn, kunne vi sørget for å få en effektiv linje mellom Bergen og Stavanger, mener Evjen.
Politikere i Bergen og omegn diskuterer for tiden hvor regionen skal ha terminaler for jernbane og havn, og det utredes muligheter for godshavn på Flesland – der en intermodal havn kan bygges. Det vil være å kaste penger ut av vinduet, ifølge Evjen.
- Det vil bli en formidabel investering. Bare å bygge ut havnedelen vil ganske sikkert koste mellom to og tre milliarder. Er en veldig snill, kan en jernbanetilknytning koste rundt tre-fire milliarder, sier Evjen, som mener at Bergen ikke har et industrielt oppland som kan forsvare byggingen av en slik infrastruktur.
- En slik investering vil selvsagt gå på bekostning av noe annet, som for eksempel opprusting av jernbanen. Det er mer fornuftig å bygge en jernbaneterminal i Arna, med tilknytning til et ytre ringveisystem utenfor Bergen sentrum, sier Evjen.