Deler Hurtigruten i tre
Fra 2021 kan Kystruten Bergen-Kirkenes bli delt mellom tre rederier.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Regjeringen er opptatt av å stimulere til konkurranse. Konkurranse bidrar til at vi oppnår et godt tjenestetilbud for kystbefolkningen – samtidig som de reisende og staten ikke må betale mer enn det som er nødvendig, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, da han presenterte det nye anbudet som lyses ut for kystruta mellom Bergen og Kirkenes.
Den største endringen han kunngjorde var at regjeringen vil dele anbudet i tre kontrakter. Solvik-Olsen sier målet er å fjerne all tvil om at konkurransen på ruta er reell.
–ESA har vært veldig opptatt av at vi legger til rette for konkurranse. Det er lite sannsynlig at vi blir beskyldt for å utbetale ulovlig statsstøtte med dette konseptet, sa samferdselsministeren på en pressekonferanse i departementet mandag, ifølge NTB.
Ny avtale om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021.
Staten kjøper sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes. I dag har Samferdselsdepartementet avtale med Hurtigruten AS for perioden 2012-2019. Det er mulig å forlenge denne med ett år. En endelig beslutning om å forlenge avtalen med ett år vil bli fattet i løpet av anbudsprosessen.
Konkurransen deles inn i tre pakker, slik at flere leverandører kan betjene ruten. To av pakkene har fire ruter, mens den tredje har tre ruter. Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, og alle havner på ruten skal fortsatt betjenes daglig. Den nye kontrakten har en varighet på 10 år med mulighet for å forlenge med ett år.