PostNord må to mil ut av Bergen
LANG VEI TIL SENTRUM: PostNord kastes ut fra Bergen sentrum, men har funnet en ny lokasjon to mil utenfor byen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
PostNord må flytte fra Nygårdstangen i Bergen, etter at Bane Nor vil bygge ut jernbaneterminalen. Dermed blir det ikke lenger plass til PostNord og DB Schenker i Bergen sentrum. PostNord fikk i desember 2019 et brev om at leieavtalen var sagt opp med virkning fra 1. januar 2022.
Nå er det klart at PostNord har funnet seg ny lokasjon et par mil sør for sentrum, i Lyseparken i Os i Bjørnafjorden kommune.
Det er ingen hemmelighet at PostNord helst ville bli i sentrum, og da oppsigelsen fra Bane Nor kom, varslet PostNord rettssak, siden de mente at de hadde en uoppsigelig kontrakt, og mente de hadde rett til å bli på Nygårstangen til 2031. Det ble ingen rettssak etter at partene kom til en minnelig løsning.
– Vårt primære ønske hadde vært å være nærmest mulig jernbaneterminalen i sentrum da Bergen er en av PostNord sine største jernbanestrekninger. I tillegg ville vi da ha vært nærmere vårt største distribusjonsområde i det sentrale Bergen, sier kommunikasjonssjef i PostNord, Haakon N. Olsen til MT.
Byggingen av den nye terminalen i Os starter umiddelbart og terminalen skal stå ferdig i løpet av ett år.
– Jeg er veldig glad for at vi har tatt en beslutning som fører til at vi umiddelbart kan starte byggingen av en ny og moderne terminal for å dekke området i Bergen og omegn, sier Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge.
Fortsatt jernbanesatsing
Etter å ha utredet ulike alternativ vedtok PostNord sitt styre i september 2020 å bygge den nye terminalen på Kokstad ved Flesland flyplass. Men risiko for forsinkelser på grunn av reguleringsspørsmål og mye grunnarbeid, gjorde at styret i februar 2021 valgte å bygge i Lyseparken i Os.
– Lyseparken er et av de nærmeste områdene ift. Bergen sentrum som har ferdig regulerte næringstomter som er store nok for vår virksomhet. I tillegg medfører en ny E39, som forventes åpnet om cirka ett år, at kjøretiden til Bergen sentrum blir vesentlig kortere og dermed sammenlignbart med næringsområder for eksempel rundt Kokstad, sier Haakon Olsen.
– Hvilke konsekvenser for PostNords bruk av jernbanen til og fra Bergen får det at terminalen nå flyttes fra jernbaneområdet og to mil ut av byen?
– PostNord vil fortsette å bruke jernbanen som i dag fra sin nye terminal i Lyseparken. Det forventes at bruken av jernbanen vil øke i de kommende årene, mye drevet av en økende netthandel og høye miljøkrav fra kundene, sier kommunikasjonssjefen.
Fremtidens volumer
Kjøreavstanden fra den nye terminalen er til Flesland 12 minutter og til Bergen sentrum 15 minutter. Nå får også PostNord muligheten til å lage et tipp topp moderne anlegg i Os.
– Terminalen i Lyseparken bygges med tanke på fremtidens pakkevolumer. Den nye terminalen vil ha en kapasitet på 50.000 pakker i døgnet. Plasseringen i Lyseparken vil sikre en effektiv distribusjon og logistikk, med god fremkommelighet nært hovedveien, E39, sier Robin Olsen.