TEST THE BEST: Daglig leder i Bertel O. Steen lastebil og buss., Jarle Viuls og Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen lastebil og buss, byr opp til testkjøring med diesel og batteri de neste tre månedene.Fredrik Saugstad
Ti år siden sist - legger ut på ny Norges-turné
Det er 10 år siden sist, men nå er endelig lastebiler fra Mercedes-Benz på Norges-turné igjen.
FredrikSaugstadartikkelen ble først publisert his vår søsterpublikajson at.no
Det skal kjøres drøye 7000 kilometer i løpet av tre måneder
hvor 27 destinasjoner skal besøkes. Seks lastebiler deltar, hvorav tre er
batterielektriske på Bertel O. Steen lastebil og buss sin første karavane på 10
år.
- Vi må tørre å være litt "breiale", påpeker Jarle Viuls og
Thore Kjetså.
De hinter til tittelen på årets karavane selvsagt, som vel
har et klart hint til andre mer kjente Mercedes-slagord. Første stopp var lagt
til Bertel O. Steen sitt logistikksenter på Berger som allerede har vært (10.
april). Nå har kortesjen forflyttet seg til Moss (11-12. april) og resten av
programmet kan du se lenger ned i saken.
- I tillegg til kunder inviterer vi skoler, elever,
opplæringskontor og samarbeidspartnere, forklarer Thore Kjetså som er
prosjektleder for karavanen.
KONVOI PÅ SEKS: Fire av de seks bilene som blir å se på karavanen.Fredrik Saugstad
Han legger til;
- Vi synes det er viktig å smitte de med vår entusiasme for
lastebil.
Flere høydepunkt
Noen høydepunkt blir nevnt, som da karavanen kommer til
Bergen-avdelingen med eget stort opplegg. I Ålesund blir det karavane-besøk med
åpning av nytt senter og i Drammen og Skien blir sammenfallende AMG-roadshow
når karavanen ankommer. Rundt om i forhandlernettverket kan det virke som dette
har vært savnet.
- Forhandlerne ønsket seg en karavane igjen, forklarer
Kjetså .
AROCS: Tøft oppsett på en Arocs 3258 L krokbil tridem med Joab-påbygg.Fredrik Saugstad
Transportetappene fungerer slik at neste forhandler på lista
henter bilene på forrige plass og kjører karavanen til seg og tar eierskap til
arrangementet selv, legger han til.
Og joda, det blir mye lading, men den nye generasjonen av
Fuso eCanter dukker opp på absolutt alle stoppene, selv om den ikke er registret
enda (kjøres på prøveskilt mens den venter på registrering/Enova-støtte), kan Kjetså opplyse om at semiene kjøres fullt lastet.
Fra merkevare til kultur
FORNYET: Samme showhenger som sist gang, men den er noe oppgradert i tillegg til trekkvogna.Fredrik Saugstad
Internt i BOS-organisasjonen skal det også skje (og ha
skjedd) ting. Uttrykket «Alltid videre» vil du sannsynligvis få med deg
fremover om du er tungbilkunde. Kort fortalt skal de 400 medarbeiderne i
Lastebil og Buss bli bedre på service og kundeoppfølging.
- Det kan virke som en selvfølge, men det er viktig å minne
organisasjonen på det, blant annet har vi jo mange nye ansatte også, påpeker Kjetså .
Kjøtt-eksempelet
REISERUTE: Slik ser karavanen ut på arket.Bertel O. Steen
Det nevnes et eksempel hvor en lastebil fikk feil på
styringsmodulen, og en ny ville ta lang tid å få levert. En styringsmodul må
være tilpasset chassinummeret for at alt skal virke, så det er ikke bare å
finne en. Kjøttransportøren fra Midt-Norge påpekte relativt tydelig at lang
ståtid ikke var spesielt ideelt. BOS sin lastebil-gjeng satte i gang med å
finne en brukt modul som kunne passe i mellomtiden, men da måtte sjåføren godta
at småting som kaffetrakteren ikke virket. Bileier som da lurte på hvorfor «i
kraftutrykk» dette ikke var gjort med en gang, fikk til svar av Jarle at det
nok ikke var noen som hadde brukt så mange utropstegn før. Uansett, enden på
visa er nå at alle Bertel O. Steen sine servicepunkt har brukte styringsmoduler
liggende klare.
Uptime
Tre nye servicepunkt er etablert i nord. Sortland og Narvik
(Teknisk Bureau AS) og Mo i Rana (Helgeland Proffsenter) Fremover lover
organisasjonen tre ting: At Uptime blir standard på nye lastebiler, at kunden
skal få diagnose innen én time og at kunden skal få klar avtale.
Mercedes-Benz Uptime blir standard på alle lastebiler fra
2024 og er en treåring avtale. I dag har 35 prosent av Mercedes-kundene
serviceavtaler og det jobbes med å få dette opp til 50 prosent. Men det er bare
første mål, for i neste omgang er målet 80 prosent.
Men Uptime må ikke forveksles med Fleetboard, da dette er to
forskjellige systemer. Sistnevnte er data om kjøremåte og kjørescore for
effektivisering. Uptime er et system som overvåker kjøretøyet i sanntid og
kontrollerer og tolker kjøretøysystemer og data i løpet av sekunder. Ved
alvorlige varsler vil alarmsentralen kontakte kunde. Deretter vil det lokale
servicepunktet kontakte kunde med løsning og behov som dermed kan planlegge
verkstedopphold mer effektivt, både for kunde og for leverandør.