CALIFORNIA: Hvorfor er i alle dager er vi helt borte i California for å kjøre elektrisk Sprinter? Det har nok med at den lanseres i USA for første gang og får egen produksjonslinje North Charleston, Sør-Carolina, samt at California er kjent for å være hissige på grøten når det gjelder grønne tiltak.

Ny eSprinter med 440 km rekkevidde - markedsledende!

NEWPORT BEACH, CALIFORNIA: Mercedes-Benz Vans lanserer nye eSprinter med 113 kWt batteri med litium jernfosfat-teknologi og 44 mil WLTP-rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Anlegg&Transport og Moderne Transport er på plass i California på det som er den første testkjøringen av nye eSprinter. Inntrykkene fra de første turene, og litt mer norsk info, kommer vi tilbake til.

GODE SJANSER: Benjamin Oberkersch, talsperson for Mercedes-Benz Vans, trekker frem nye batterier, mye bedre rekkevidde og påbyggermuligheter blant punktene som bør gjøre nye eSprinter mye mer slagkraftig for det norske markedet enn den gamle.

Selv om amerikanerne er godt vant med å se Sprintere på veiene med ca. 500.000 solgte siden 2001, utgjør dette premieren for eSprinter i Nord-Amerika. Lanseringen markerer også salgsstarten for oss i Europa (Bertel O. Steen i Norge). Selve produksjonen startet i midten av desember, med batteriversjonene på 56 kWt og 113 kWt i varebilversjonene, og to lengder (A2 og A3) med normalt eller høyt tak. Senere i år, antakelig til sommeren, starter produksjonen av chassis-bilene, batterialternativet med 81 kWt. Det største batteriet kan kun kombineres med A3-versjonen og med totalvekt på 4,25 tonn.

Norge

- Vi tror på veldig gode sjanser i det norske markedet med den nye eSprinter, kommenterer Benjamin Oberkersch, talsperson for Mercedes-Benz Vans.

Ikke minst på grunn mye bedre rekkevidde, men også at varebilen har fått bakhjulstrekk, modulær oppbygging, chassis-mulighet og ny batteriteknologi. De første bilene går til storkunder, men nå «rampes» produksjonen opp forteller han. Det gjelder også for batterileverandøren CATL som har økt produksjonen både i Kina og Europa.

- Med tre forskjellige batterier, og å kunne levere chassis senere år, sikter vi også inn på nye markedsområder med forskjellige påbygg, forklarer Benjamin.

GODT KJENT: 500.000 Sprintere er solgt i USA siden 2001, men først nå kommer den i batteriversjon.

Litium jernfosfat

Som første Mercedes-Benz varebil kommer eSprinter med batterier basert på litium/jernfosfat som eliminerer bruk av kobolt og nikkel. Det skal passe bedre til lette nyttekjøretøy grunn av økt holdbarhet, og at det skal tåle bedre å hurtiglades oftere med mindre degradering.

A&T og MT PÅ PLASS: Anlegg&Transport og Moderne Transport tok turen over dammen for å dekke lanserinjgen av nye eSprinter i California.

Selv om norske kunder i dette segmentet nesten utelukkende har gått etter lengst mulig rekkevidde, og dermed har det største batteriet, kan man her velge mellom tre størrelser. Det største på 113 kilowattimer (kWt) netto kapasitet, i tillegg til et på 56 kWt og 81 kWt. Rekkevidden med det største batteriet skal være 44 mil WLTP og produsenten har simulert en rekkevidde på opp til 53 mil (som i by-kjøring). Kanskje mer interessant er at de gjennomførte en testkjøring fra Las Vegas til Long Beach hvor de klarte 44,3 mil uten å lade.

AC- og DC-lading på henholdsvis 11 kW og 115 kW. Med ideell lading kan det store batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 42 minutter.

Sammenlignet mot gamle eSprinter

Det kan lett tenkes at Mercedes-representanten har et poeng, for sammenlignet med den utgåtte eSprinteren (som det er solgt 77 stk. av i Norge) byr den på store forbedringer. Gamle eSprinter hadde motoreffekt på 85 kW (116 hk), et dreiemoment på 295 Nm og batterikapasitet på 55 kW (47 kW effektiv) med oppgitt rekkevidde på 15 mil WLTP.

Nye eSprinter er modulbasert, noe som skal gjøre det lettere å produsere forskjellige versjoner. Frontmodulen inneholder høyspennings komponenter og kan kombineres med alle varianter. I sentermodulen sitter batteriet i gulvet mens den bakre modulen huser el-motoren som driver bakakselen (begge er nye for Mercedes-Benz Vans.)

Mercedes har en ny kjøretøygaranti som gjelder i 8 år eller 160.000 km som garanterer minst 70 prosent gjenværende batterikapasitet. Dette går an å utvide til 300.000 kilometer.

GLOBALT: Mercedes-Benz leverte 440.000 elektriske vans globalt i 2023. eSprinter blir den første varebilen ut med litiumjernfosfatbatterier (LiFePO4 eller LFP). Sammenlignet med andre litiumbatterier skal de ha lengre levetid og være sikrere, blant annet.

Investeringer

Den nye eSprinteren skal produseres ved Mercedes-Benz Vans-fabrikkene i North Charleston, SC/USA, samt Düsseldorf og Ludwigsfelde i Tyskland. Totalt har Mercedes-Benz Vans investert rundt 350 millioner euro i den nye eSprinter fra 2021 til 2024, og rundt 150 millioner euro investeres i justering av produksjonen ved de tre fabrikkene.

«Den elektriske Sprinter-klassen»

Det er ingen god grunn til å kalle den det, altså den elektriske Sprinter-klassen. For om vi prater om batterielektriske store varebiler i Norge er det Fords E-Transit som har herjet med konkurrentene i det siste. Vi kan jo nevne kjøretøybestanden slik den ifølge OFV-tallene så ut den 21. januar 2024: 77 eSprinter, 153 eCrafter og 489 E-Transit.

På mange måter er eSprinter ikke bare viktig for Mercedes-importøren og forhandlerne, men også viktig for å jekke opp prosentandelen nye registrerte elektriske varebiler totalt sett, et tall som lå på ca. 29 prosent i 2023.

Powered by Labrador CMS