CALIFORNIA: Hvorfor er i alle dager er vi helt borte i California for å kjøre elektrisk Sprinter? Det har nok med at den lanseres i USA for første gang og får egen produksjonslinje North Charleston, Sør-Carolina, samt at California er kjent for å være hissige på grøten når det gjelder grønne tiltak.Fredrik Saugstad
Ny eSprinter med 440 km rekkevidde - markedsledende!
NEWPORT BEACH, CALIFORNIA: Mercedes-Benz Vans lanserer nye eSprinter med 113 kWt batteri med litium jernfosfat-teknologi og 44 mil WLTP-rekkevidde.
Anlegg&Transport og Moderne Transport er på plass i California på det som er den
første testkjøringen av nye eSprinter. Inntrykkene fra de første turene, og
litt mer norsk info, kommer vi tilbake til.
Selv om amerikanerne er godt vant med å se Sprintere på veiene
med ca. 500.000 solgte siden 2001, utgjør dette premieren for eSprinter i
Nord-Amerika. Lanseringen markerer også salgsstarten for oss i Europa (Bertel O. Steen i Norge). Selve
produksjonen startet i midten av desember, med batteriversjonene på 56 kWt og
113 kWt i varebilversjonene, og to lengder (A2 og A3) med normalt eller høyt
tak. Senere i år, antakelig til sommeren, starter produksjonen av chassis-bilene,
batterialternativet med 81 kWt. Det største batteriet kan kun kombineres med
A3-versjonen og med totalvekt på 4,25 tonn.
Norge
- Vi tror på veldig gode sjanser i det norske markedet med den
nye eSprinter, kommenterer Benjamin Oberkersch, talsperson for Mercedes-Benz
Vans.
Ikke minst på grunn mye bedre rekkevidde, men også at varebilen
har fått bakhjulstrekk, modulær oppbygging, chassis-mulighet og ny
batteriteknologi. De første bilene går til storkunder, men nå «rampes»
produksjonen opp forteller han. Det gjelder også for batterileverandøren CATL
som har økt produksjonen både i Kina og Europa.
- Med tre forskjellige batterier, og å kunne levere chassis
senere år, sikter vi også inn på nye markedsområder med forskjellige påbygg,
forklarer Benjamin.
Litium jernfosfat
Som første Mercedes-Benz varebil kommer eSprinter med batterier
basert på litium/jernfosfat som eliminerer bruk av kobolt og nikkel. Det skal
passe bedre til lette nyttekjøretøy grunn av økt holdbarhet, og at det skal
tåle bedre å hurtiglades oftere med mindre degradering.
Selv om norske kunder i dette segmentet nesten utelukkende har
gått etter lengst mulig rekkevidde, og dermed har det største batteriet, kan
man her velge mellom tre størrelser. Det største på 113 kilowattimer (kWt)
netto kapasitet, i tillegg til et på 56 kWt og 81 kWt. Rekkevidden med det
største batteriet skal være 44 mil WLTP og produsenten har simulert en
rekkevidde på opp til 53 mil (som i by-kjøring). Kanskje mer interessant er at
de gjennomførte en testkjøring fra Las Vegas til Long Beach hvor de klarte 44,3
mil uten å lade.
AC- og DC-lading på henholdsvis 11 kW og 115 kW. Med ideell
lading kan det store batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 42 minutter.
Sammenlignet mot gamle eSprinter
Det kan lett tenkes at Mercedes-representanten har et poeng, for
sammenlignet med den utgåtte eSprinteren (som det er solgt 77 stk. av i Norge)
byr den på store forbedringer. Gamle eSprinter hadde motoreffekt på 85 kW (116
hk), et dreiemoment på 295 Nm og batterikapasitet på 55 kW (47 kW effektiv) med
oppgitt rekkevidde på 15 mil WLTP.
Nye eSprinter er modulbasert, noe som skal gjøre det lettere å
produsere forskjellige versjoner. Frontmodulen inneholder høyspennings
komponenter og kan kombineres med alle varianter. I sentermodulen sitter
batteriet i gulvet mens den bakre modulen huser el-motoren som driver
bakakselen (begge er nye for Mercedes-Benz Vans.)
Mercedes har en ny kjøretøygaranti som gjelder i 8 år eller
160.000 km som garanterer minst 70 prosent gjenværende batterikapasitet. Dette
går an å utvide til 300.000 kilometer.
Investeringer
Den nye eSprinteren skal produseres ved Mercedes-Benz
Vans-fabrikkene i North Charleston, SC/USA, samt Düsseldorf og Ludwigsfelde i
Tyskland. Totalt har Mercedes-Benz Vans investert rundt 350 millioner euro i
den nye eSprinter fra 2021 til 2024, og rundt 150 millioner euro investeres i
justering av produksjonen ved de tre fabrikkene.
«Den elektriske Sprinter-klassen»
Det er ingen god grunn til å kalle den det, altså den elektriske
Sprinter-klassen. For om vi prater om batterielektriske store varebiler i Norge
er det Fords E-Transit som har herjet med konkurrentene i det siste. Vi kan jo
nevne kjøretøybestanden slik den ifølge OFV-tallene så ut den 21. januar 2024: 77
eSprinter, 153 eCrafter og 489 E-Transit.
På mange måter er eSprinter ikke bare viktig for
Mercedes-importøren og forhandlerne, men også viktig for å jekke opp
prosentandelen nye registrerte elektriske varebiler totalt sett, et tall som lå
på ca. 29 prosent i 2023.