Gjør hverandre bedre
FJELDBO: I mer enn ti år har bilimportør Bertel O. Steen og Element Logic samarbeidet om å utvikle optimale lagerløsninger. Nå videreføres samarbeidet ved oppgradering av WMS-systemet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bertel O. Steen importerer fem ulike bilmerker til Norge og har alt fra knøttsmå personbiler til busser og lastebiler i sitt utvalg. Dermed er en effektiv og strømlinjeformet logistikk en forutsetning for effektivitet. Da Bertel O. Steen Logistikk for drøyt ti år siden flyttet virksomheten fra Lørenskog til Fjeldbovegen nord for Skedsmokorset, ble Element Logic valgt som samarbeidspartner. Og det har vært et fruktbart partnerskap.
Utfordrende kunde
- Vi har hatt våre utfordringer, men det har vi definitivt lært av, sier lagersjef hos Bertel O. Steen, Odd Erik Tømte til MT.
Element Logic har tegnet og optimalisert lageret for Bertel. O. Steen. Samtidig har bilimportøren stilt sine krav til leverandøren, noe som gjør at Element Logic har måttet videreutvikle sin programvare etter deres behov.
- Min erfaring er at vi har en leverandør som er flink til å støtte opp under våre behov og kjenner våre prosesser veldig godt, sier logistikkdirektør hos B004FS Logistikk, Rune Kristiansen, til MT.
I første omgang solgte Element Logic 18 heisautomater og Element WMS (EWMS). Senere er det levert seks paternosterverk i 2003 og sju heisautomater i 2008, i tillegg til reoler, vogner, kasser etc.
I hele perioden har partene vært knyttet sammen gjennom logistikkutvikling av blant annet volumoptimalisering, effektivisering, kvalitet og vareflyt.
Gode erfaringer
I utviklingen av softwaren som BOS Logistikk trengte, har partene jobbet svært tett.
- På disse punktene har Element som software-leverandør utviklet seg enormt de siste 2-3 årene, og vi har gode erfaringer fra denne modellen som vi har kjørt sammen med Bertel O. Steen, sier salgssjef i Element Logic, Håvard Hallås.
Prosjektet styrte hele tiden etter suksesskriterier som var godt definert før prosjektet startet. Man involverte nøkkelmedarbeidere på ulike nivåer både hos BOS Logistikk og Element Logic, både på analysestadiet, under utviklingen, ved fullskala testing og under produksjonssettingen. Samarbeidet gjør også Element Logic sterkere.
- Vi opplever at ideer og løsninger vi kommer med, blir implementert i standardløsninger hos Element, sier Rune Kristiansen.
Fortsetter samarbeidet
Nylig tok BOS Logistikk en avgjørelse på at det er Element Logic man vil bruke også i framtiden.
- Det var et strategisk valg vi tok, om vi skulle fortsette med en leverandør vi var fornøyde med, eller om vi kanskje skulle gjøre noe helt annet. Ser vi på logistikken vi har, og relasjonen vi har, ser vi at det er noe å bygge videre på. Det hadde vært svært krevende å begynne med en helt ny leverandør. Ut i fra våre krav, måtte vi ha gjort mange spesialtilpasninger med en ny leverandør, sier Kristiansen.
Siste leveranse er en kickout av et prosjekt på EWMS. EWMS er nå intergrert mot IFS, og på ny web-basert plattform, sammen med mange andre EWMS-kunder.
- Dette er et effektivt verktøy og fundament for videre utvikling av Bertel O. Steens logistikkflyt, der vi eksempelvis ser på automatisering av interntransport, «pick by voice», AutoStore og andre teknologier, sier salgssjef i Element Logic, Håvard Hallås.
Logistikkdirektør Rune Kristiansen er fornøyd med oppgraderingen.
- Det blir et plattformbytte til en mer moderne plattform med en annen arkitektur, og vi vil bli mindre avhengige av enkeltpersoner hos Element, sier han.
80.000 ulike deler på lager
Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, smart®, Peugeot, Kia og Daihatsu til Norge. Reservedeler til alle bilene, og også lastebiler og busser fra Mercedes-Benz, ligger på lageret ved Skedsmokorset. Herfra forsynes alle forhandlerne i hele landet med reservedeler.
Det betyr at det til sammen ligger mellom 80.000 og 90.000 ulike deler på lageret til enhver tid. Lageret får daglige leveranser fra alle leverandørene.
En av de største utfordringene på lageret er sesongsvingningene. Om høsten og våren skifter alle dekk, og det er gjerne da man også kjøper nye felger og dekk til bilen sin. Dermed flommer lagerområdene formelig over av felger i de periodene.
- Vi tåler godt mange plukk, men har utfordringer med tanke på plass ved de store sesongsvingningene, sier lagersjef Tømte.
Totalt er det rundt 50 ansatte på lageret, som håndterer rundt 5000 daglige plukk.
Å levere reservedeler raskt og effektivt, er svært god økonomi for en bilimportør.
- Flere av våre forhandlere har 5-4 leveranser i løpet av en dag. Vi kan også levere varer som haster på dagen. Det er norske garantikrav knyttet til biler, som stiller høye krav til at deler er tilgjengelige i Norge. Kan vi ikke levere raskt, kommer det fort leiebilkrav fra kunder, og det er dyrt, sier logistikkdirektør Kristiansen.