Bjørn Helge Ramberg og Terje Claussen er storfornøyd med utviklingen ved anlegget i Sande i Vestfold.
Foto: Glenn Lund.
Forsinket åpningsmarkering på Sande
SANDE: 70 gjester, snorklipp med ordfører og en solskinnsdag. B. H. Ramberg kunne ikke bedt om mer da de omsider holdt sin åpningsfest på det nye praktanlegget i Hanekleiva Næringspark i Sande i Vestfold 15. juni.
Etter at Asko fikk ballen til å rulle i den nye næringsparken ved Hanekleiva i Sande, har en rekke bransjeaktører kastet seg på bølgen og etablert seg i næringsparken i Holmestrand. B. H. Ramberg flyttet inn i september i fjor, og holdt en markering for ansatte, kunder, samarbeidspartnere og kommunerepresentanter i går ettermiddag.
- Her har vi funnet oss svært godt til rette, og vi har opplevd en fin vekst som legger et godt fundament for fremtiden, sier daglig leder Terje Claussen.
Vokste ut av Drammen
Røttene til Drammen havn strekker seg helt tilbake til 1929 for den tradisjonsrike transportbedriften. Det satt dermed langt inne å flytte virksomheten ut av Drammen. Men i sine taler til gjestene understreket både daglig leder Terje Claussen og Bjørn Helge Ramberg, som leder familieselskapet Ramberg-Gruppen AS, behovet for å flytte.
- I Drammen havn er det ikke lenger plass til arealkrevende industri. Vi fant heller ingen annen egnede arealer i byen. Derfor vokste vi rett og slett ut av Drammen, sier Claussen, som er tilfreds med at medarbeiderne i Drammen ble med på flyttelasset noen få mil syd langs E18.
Har investert tungt i ny terminalstruktur
De siste fire årene har selskapet gjennomgått store endringer. Ikke bare er aktiviteten ved for Oslo flyttet fra flere lokasjoner i Drammen og ned til Sande, aktiviteten øst for Oslo har også funnet en ny moderne hub i Fugleåsen på Langhus. Og selskapet har etablert splitter nye regionlagre i Bergen, Trondheim og Stavanger.
- Det betyr at alle i selskapet har fått ny arbeidsplass de siste årene, smiler Claussen. Av de 130 som jobber i selskapet har omtrent 50 fått Sande som arbeidssted, hvorav rundt ti i hovedkontorfunksjoner. De øvrige jobber fast på lageret i to-skiftordning.
Vekst gjennom 2022
Næringsparken på Sande ligger kloss inntil E18 og har vokst opp som en ny og voksende logistikk-klynge i Vestfold.
- Vi er fortsatt ganske nærme kundene våre i Drammen-regionen, og vi er veldig godt posisjonert for å betjene markedet i Vestfold og Telemark, sier Claussen.
Hverken Claussen eller Bjørn Helge Ramberg legger skjul på at fjoråret var tøft, med en krevende flytteprosess og enkelte innkjøringsproblemer i Sande. Derfor er de begge meget tilfreds med stå når vi har lagt bak oss det første halvåret i 2022.
- Vi regnet med å få en vekst på 15-20 prosent, men har hatt en vekst på 30 prosent i år, så det har nesten vært litt i overkant, sier Ramberg, tilfreds med at selskapet har levert på ambisjonene som ble definert i strategiplanen som ble lagt i selskapet rett før jul i 2017.
Stykkgods og lagerhotell
Lager- og terminalbygget i Sande på 15.500 m2 er et lite kinderegg med tre funksjoner samlet under samme tak. Det er både hovedkontor, en stykkgodsterminal og et tredjeparts lagerhotell. Selskapet er landets fjerde største aktør innen stykkgods og har vekstambisjoner innen 3PL.
På lageret er det over 15.000 pallplasser, arealer til håndtering av kjemikalier og farlige væsker, crossdocking, blokkstabling og effektivt varemottak. Ved siden av konvensjonell pallbehandling er det også et kompakt AutoStore-kubelager for effektiv plukk og oppbevaring av småvarer. Anlegget har 20.000 kasser.
- Men det kan med enkle grep utvides til 75.000 kasser, forteller Bjørn Ramberg mens han peker på hvilke arealer som kan frigjøres til AutoStore dersom behovet skulle oppstå.
- Før vi utvider med flere kasser er det også et potensial i å optimalisere driften av anlegget, med mer optimalisert plukk og å sette inn noen flere plukkroboter, forteller han.
Etter at selskapet vokste ut av lokalene i Drammen har det vært viktig å sikre seg vekstmuligheter i Sande. Claussen og Ramberg viser derfor hvordan selskapet kan utvide med 8000 m2 dersom behovet melder seg i fremtiden.