PostNord kjøper Bilfrakt Bothia-selskap

De kjøpte selskapene har en årlig omsetning på ca. 1 milliard og 280 ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 

PostNord AB har signert en avtale om kontant kjøp av 100% av aksjene i Bilfrakts datterselskap Nordic Cool Logistics AB (NKL) og TransBothnia AB. Oppkjøpet betyr at PostNord utvider sin logistikkvirksomhet i Sverige innen stykk-, termo- og partigods.

Bilfrakt er et av Norrlands største selskap innen logistikk og transport av gods i, og til og fra, nord. For det meste benyttes innleide biler i virksomhetene som har terminaler i Luleå, Skellefteå, Umeå, Sundsvall, Östersund og Överkalix.

Omsetter for nær 15 milliarder


PostNords logistikk-virksomheter i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Tyskland hadde en omsetning i 2012 på ca. 14,8 milliarder svenske kroner. PostNord utvikler sin logistikk-virksomhet for å bli den ledende aktøren i det nordiske logistikkmarkedet. PostNord kjøpte i 2012 Green Cargos virksomhet innen tredjepartslogistikk og kjøpte Harlem Transport i fjor.

- Oppkjøpene i Norrland utfyller PostNords eksisterende logistikkvirksomhet i Sverige, og styrker konsernets posisjon i det voksende nordiske logistikkmarkedet. Vi øker vår tilstedeværelse i et viktig område, og en har nå en plattform for vekst i detaljhandel logistikk og industriell logistikk, sier Henrik Höjsgaard, leder av forretningsområdet Logistics i PostNord.

Bilfrakt er fornøyd

Lastebiltransport-selskaperene som er involvert i avtalen fortsetter oppdragene de har i dag hos den nye eieren, PostNord.

- Det er store fremtidige utfordringer innen termofrakt og industriell logistikk. Dette er utfordringer som andre aktører på sikt er bedre til å håndtere enn Bilfrakt. PostNord var et førstevalg for oss. Det er en seriøs aktør og en langsiktig eier med ambisjon om en sterk lokal tilstedeværelse, sier Fredrik Persson, konsernsjef i Bilfrakt.

Powered by Labrador CMS