Drammen Havn setter stadig nye importrekorder for biler, og til tross for kontinuerlig utbygging er det vanskelig å få plass til alle. Dette bildet er tatt en relativt rolig da i vår.

Ny bilrekord gir prekær plassmangel

Nybilsalget har hatt god fart i år. Det har gitt Drammen havn rekord på mottak av nærmere 70.000 biler. Men – det gir også prekær plassmangel som krever at Jernbaneverket rasker på.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilrekordene ser ut til å stå i kø i Drammen Havn, 5. januar i år skrev vi at aldri før var flere elbiler importert over Drammen Havn enn under Covid-året 2020. For første gang i historien var over halvparten av solgte biler i Norge elbiler, noe som naturlig nok gjorde at også Drammen Havn satt rekord i antall importerte elbiler. Årsak: Drammen havn, som er landets største knutepunkt for bilimport, tar imot nærmere 70 prosent av alle biler som kommer til landet.

Vannebo fikk rett

- En veldig gledelig utvikling, sa assisterende havnedirektør ved Drammen havn, Ivar Vannebo. Han sa samtidig at mye tydet på at det ble et minst like godt elbil-år for havna i 2021.

Etter syv måneder av 2021, ser vi at det Vannebo sa 5. januar, har slått til med full klaff. I denne perioden har nybilsalget økt med 36,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Så langt i år er det registrert 94.437 nye personbiler, mot 68.999 i 2020. Av disse er 54.789 rene elbiler, en økning på 66,5 prosent.

- Blir normalen

- Tendensen viser klart og tydelig at elbilen ikke bare er interessant. Det er elbil som er førstevalget for de aller fleste. Og mens Norge i lang tid har gått foran, ser vi at Europa og andre deler av verden følger etter. Fram mot 2025 vil vi høyst sannsynlig se at elektrifisert personbiltransport er det normale. Ikke bare her, men også på kontinentet, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

- Elbilene kommer i stadig flere merker og modeller, elbilteknologien er i ferd med å bli moden, og nå skjer det noe med oss. Elbilen er virkelig i ferd med å bli den nye normen, med priser, størrelser og tekniske løsninger de fleste ønsker seg og trenger i hverdagen, fortsetter han.

Flere velger el-varebil

Det blir også stadig flere som velger elektrifiserte varebiler. I løpet av årtes syv første måneder var det 3.437 førstegangsregistrerte nye varebiler. Det er en økning på hele 208,8 prosent sammenlignet med årets sju første måneder i 2020.

- Det er interessant å observere at flere nybilkjøpere nå opplever at elektriske varebiler er konkurransedyktige og et fornuftig valg. Vi forventer at denne trenden vil bli fortsette og kanskje bli forsterket som en følge av at markedstilbudet vil øke, sier Solberg Thorsen.

Vikenvest.no, magasinet til Næringsforeningen i Drammen-regionen, melder at Drammen havn flommer over av nye biler.

Prekært behov for mer plass

Naturligvis er havnefolket glad for gode tider, men utfordringene har også meldt seg i form av plassmangel.

«...det er nå et prekært behov for utvidelse. Drammen Havn og industrigiganten Yara, har nylig gått ut og etterlyste snarlig svar fra Jernbanedirektoratet, om når de vil begynne arbeidet med å legge til rette for økt godstransport på bane fra havna, noe som vil ha stor innvirkning på arealbruken på Holmen», skriver VikenVest.

«I disse dager er det skikkelig bil-bonanza i elvebyen, der gamle importrekorder står for fall» beskrives situasjonen som.

Har ommøblert havna

For i løpet av de siste månedene har det kommet inn så mye biler til havna, at det hoper seg opp på det gigantiske kaiområdet. Drammen Havn har blant annet blitt tvunget til å ommøblere for å få plass til alle bilene, derav altså over halvparten er elbiler.

Havnedirektør Einar Olsen i Drammen Havn.

- Mens det normalt kommer inn mellom 7000 og 9000 biler til Drammen havn i måneden, så er gjennomsnittet det siste halvåret på 11.500 biler, opplyser havnedirektør Einar Olsen til Vikenvest.no.

Reguleringsplan er godkjent

- Ja, nå er vi tvunget til å stable bilene så tett som mulig samt plassere et stort antall biler på områder som vi strengt tatt trenger til annen drift. I tillegg så må vi leie plass på arealer utenfor havna. Dette bekrefter jo bare at det er et prekært behov for mer arealer på Drammen havn og at det haster med å få satt i gang med utvidelsene nå som ny reguleringsplan er godkjent, sier havnedirektøren til Viken Vest. Han opplyser at de nye planene sikrer videre utvikling av 90.000 kvadratmeter nye havneområder. Det dreier seg om nye kaier, logistikkvarehus, parkeringshus, administrasjonsbygg og ikke minst økt jernbanekapasitet på Holmen.

- Helt avgjørende

- Vi jobber helt tiden med å styrke vår posisjon som et miljøvennlig godsknutepunkt og minske havnas miljøavtrykk, og mye av blant annet biltransporten skjer derfor allerede med tog. Og nå ønsker vi å legges til rette for å sende enda mer containere og semitrailere på bane. I tillegg er det uhyre viktig for hele området å få fortgang i arbeidene med en ny Holmen bru. Det er helt avgjørende for en god logistikk inn og ut fra havna på sikt, påpeker havnedirektør Einar Olsen.

Olsen forteller videre at Drammen Havn i lengre tid lenge har jobbet sammen med Bane Nor om bygging av ny terminal for gods på jernbane til og fra Drammen havn, og for å få gods over på bane, slik at terminalen og godstrafikken i Nybyen kan flyttes til Holmen. Havna har blant annet doblet arealet til jernbaneformål.

Drammen Havn kan regelrett ikke vente særlig lenger på en avgjørelse fra Jernbanedirektoratet om hvordan havneområdet skal se ut til 2025. Målet er at også Holmen-planene skal være gjennomført samtidig med resten av jernbaneutbyggingen i Drammensområdet.

Powered by Labrador CMS