Dachser satser på biogass
Dachser Finland investerer i biogassdrevne lastebiler, og oppfyller utslippsmålene for 2030 allerede nå.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Logistikkleverandørens beslutning om å investere i lavutslipps transportteknologi gjør at Dachser Finlands bilpark til nærtrafikk allerede nå oppfyller utslippsreduksjonsmålene for 2030 som er fastsatt av den finske regjeringen. Dermed kan selskapet betjene Helsinki og omland på en mer bærekraftig måte fra i år, opplyser Dachser i en pressemelding.
Fra og med i år vil Dachser Finland European Logistics – avdelingen som ligger i Kerava, og som er ansvarlig for å drive selskapets eksport/importvirksomhet i Finland – benytte totalt 10 gassdrevne kortdistanse lastebiler. Det er snakk om 8 lastebiler av typen Volvo FE og 2 av typen Iveco Eurocargo 160EG/F, av en bilpark på totalt 15 lastebiler. Alle disse lastebilene går på komprimert biogass (CBG).
Planen er å bygge om de resterende få kortdistanse lastebilene til enten biogass eller elektrisk – avhengig av for eksempel teknologiske hensyn knyttet til lokale værforhold.
- Sammenlignet med 2019-tallene har vi klart å redusere CO2-utslippene våre i områdene der vi bruker lastebiler drevet av komprimert biogass, med totalt 70 prosent, sier Toumas Leimio, Managing Director i Dachser Finland European Logistics.
Investeringen koordineres av Dachser Finlands transportørpartner Savon Kuljetus Oy. Drivstoffet, som består av komprimert biogass (CBG), leveres av Gasum, som nylig åpnet et nytt produksjonsanlegg for biogass nær Helsingfors. Sjåførene til Dachser har fått konfigurerte drivstoffkort som utelukkende kan brukes til å kjøpe biogass til lastebilene