DB Schenker og Ekornes skal opprette egen biogass-rute.

Ekornes og DB Schenker etablerer egen rute på biogass

Den kommer til å gå fra Oslo til Fetsund og tilbake til Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selskapene skriver i en pressemelding at de har ambisiøse miljøstrategier og satser sammen mot renere transport, blant flere tiltak satser de sammen på biogass for en mer miljøvennlig langtransport. De begynner med den nevnte ruten mellom Oslo/Østlandet og opp til Ikornnes i Sykkylven kommune (537 km fra Oslo sentrum), og oppstart er satt til i løpet av 2. halvår 2022.

Biogass ble løsningen

Miljøvennlig distribusjon i byene har hatt en rivende utvikling og tilgangen på elektriske vare- og lastebiler har tatt seg betydelig opp. Dog er rekkevidde en utfordring hvis man skal kjøre elektrisk over lengere distanser, og her er biogass den nærmeste løsningen i dag. Fyllingsnettverket er under utbygging, og Ekornes ønsker å være tidlig ut med å øke sin klimanøytralitet på sine produkter.

- Et betydelig miljøansvar knyttet til egen produksjon og distribusjon er tydelig nedfelt i Ekornes sin klimastrategi. Denne investeringen er et ledd i å virkeliggjøre denne strategien og sikre en faktisk reduksjon av utslipp på våre transporter, sier logistikkdirektør Lars Wittemann hos Ekornes.

Lars Wittemann, logistikkdirektør Ekornes

- For å sikre tilstrekkelig rekkevidde har man valgt å gå for biogass på denne ruten, fortsetter han.

Roser DB Schenker

Han påpeker videre at DB Schenker er like fremoverlent som Ekornes i denne satsingen.

Peter Stangeland, markedsdirektør Schenker AS.

- DB Schenker og Ekornes har inngått en langsiktig avtale om å kjøre den nevnte ruten. Dette er et viktig ledd i DB Schenker sin miljøstrategi om å operere 100% klimanøytralt innen 2027. For å komme dit må vi ha en god miljødialog med våre kunder og gradvis fase ut diesel med biogass og elektrisk. Hydrogen vil nok også være en del av løsningen etter hvert uttaler DB Schenkers markedsdirektør, Peter Stangeland.

- For å få fart på utviklingen av bærekraftig langtransport er vi helt avhengig av selskaper som Ekornes. De vil drive frem både en økning av slike miljøvennlige vogntog og en utbygging av nettverket for fylling», avslutter Stangeland.

Fyllestasjoner

Fyllingsnettverk for biogass er under utbygging i Norge og denne ruten trenger et betraktelig bedre utbygd nettverk enn det som tilbys i dag. Østlandet har fått noen fyllingsstasjoner, men for sikre denne aktuelle ruten må energistasjonen på Digerneset i Ålesund kommune stå ferdig som planlagt. Denne skal stå klar i løpet av 2022, og tidsplanen for dette prosjektet er da også viktig for både Ekornes og DB Schenker, og ikke minst for den videre konverteringen over på biogass i logistikkmarkedet.

Powered by Labrador CMS