NLF tordner mot Enovas beslutning om å fase ut støtteordning for investeringer i biogass-lastebiler og elektriske varebiler.
Magnus Knutsen Bjørke
NLF: Ikke til å tro!
– Enovas beslutning om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, tordner Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Enova melder at de kutter støtten til elvarebiler, samtidig som de også kutter støtten til biogasskjøretøyer.
– Vi er langt fra målene om utslippskutt – og i stedet for å fremme incitamenter som vil bidra til økte kutt, kutter de i de få ordningene som finnes. Vi legger uten videre til grunn at beslutningen er forankret i regjeringen, noe som setter regjeringens politikk i et underlig lys, sier Mo til NLFs egne hjemmesider.
Han mener det virker som om Enova er mer opptatt av finanspolitikk i stedet for klimapolitikk.
– I fjor kuttet de ordningen med støtte til utbygging av biogass-fyllestasjoner og overlot til markedet å ordne opp. Nå kutter de støtten til investeringer i biogassbiler og sier det samme. Og det etter en vinter der salgstallene har tatt seg noe opp. Resultatene frykter vi blir økte utslipp – ikke lavere, understreker Mo.
Han understreker at næringslivet trenger forutsigbarhet.
– De trenger å vite at de kan investere i grønt utstyr og at infrastrukturen er på plass. Gang på gang får vi løfter om det. Og gang på gang brytes løftene. Vi er forferdelig skuffet i dag og konstaterer at de som ønsker et grønt skifte i transportnæringen nok en gang har fått seg et skudd for baugen, sier NLF-direktør, Geir A. Mo, som legger til at det tryggeste trolig er diesel, i mange år enda.