Leif Glorud i Woodtrans var meget skeptisk til å kjøre lastebil på biogass, men det var før han prøvde den nye bilen.

– Dette hadde jeg ikke trua på i det hele tatt

Men nå er skeptikeren Leif (68) overbevist av sitt nye kjøretøy.

– Dette hadde jeg ikke trua på i det hele tatt, sier 68-åringen Leif Glorud fra Nes som har kjørt tungtransport i 40 år.

I de 40 årene har det vært diesel som har vært energibæreren i lastebilene Glorud har kjørt. Da Moelven skulle satse på en lastebil med biogass, var Glorud mildt sagt skeptisk.

– Men så fikk jeg prøvekjøre den, og all tvil ble feid til side. Jeg hadde aldri trodd at den skulle være så god å kjøre, sier han.

Sjåfør Leif Glorud (fra venstre), daglig leder i Woodtrans Elling Sveen og Vegard Lundsrud , som er daglig leder og sjåfør i Star Transport, er fornøyde med de nye lastebilene.

Biogassteknologien gjør det mulig å kjøre med en totalvekt på 60 tonn over lange distanser, akkurat som en lastebil som går på diesel. 

– Det er artig med ny teknologi som er bra for miljøet, og som ikke går på bekostning av kapasiteten, smiler Glorud.

Utfordret transportørene

Da Moelven utfordret transportørene sine til å investere i nullutslippsteknologi, var både Star Transport og Woodtrans raske på ballen. Nå er Star Transport klar med en elektrisk lastebil, og Woodtrans har biogasslastebilen som har begeistret Glorud.

– Innfasing av nullutslippskjøretøy er et viktig steg i bærekraftssatsingen, sier Elling Sveen, daglig leder i Woodtrans i en pressemelding fra Moelven.

– Star Transport er en av de minste transportørene til Moelven, mens Woodtrans er blant de største. Det er gledelig at vi har transportører i begge ender av skalaen som ønsker å satse på ny teknologi, sier logistikkdirektør Lasse Skinstad i Moelven.

– Dette er en milepæl i Moelven sitt bærekraftsarbeid og er i tråd med vårt mål om å tilby våre kunder de mest bærekraftige løsningene, legger han til.

Kan ikke løses alene

Lasse Skinstad, logistikkdirektør i Moelven.

Varetransport er den største enkeltårsaken til klimautslipp fra Moelven, og derfor et viktig satsingsområde.

– Moelven samarbeider tett med transportørene for videre innfasing av nullutslippskjøretøy, og det er viktig for alle parter at dette skjer på en økonomisk bærekraftig måte. Ingen kan løse det grønne skiftet alene, sier Skinstad.

Moelven eier ingen biler selv, og er avhengige av samarbeid med transportørene. For at transportørene skal kunne investere i teknologi som reduserer klimautslippene, trenger de gode rammevilkår og forutsigbarhet.

– For å nå målene er vi avhengige av en bærekraftig økonomi, og det legger Moelven til rette for. Vi er glade for å ha en oppdragsgiver som tenker fremover, og tør å gjøre en forskjell, sier Elling Sveen i Woodtrans.

Vegard Lundsrud er daglig leder og sjåfør i Star Transport. Han synes det er stas å være først ut i Moelven med tungtransport på el.

– Jeg er glad for at vi har en oppdragsgiver som legger til rette for at vi kan ta i bruk ny teknologi – spesielt når teknologien funker så bra. Lastebilen gir null utslipp uten at det går på bekostning av kapasiteten, sier han.

– Også er den stillegående, og utrolig behagelig å kjøre, legger han til.

Powered by Labrador CMS