Torstein Magelssen er stolt av å kunne vise fram en gassdrevet Volvo FH på Gardermoen, og sier han har mange interesserte kunder.

CO2-nøytral Volvo FH på Gardermoen

THE QUBE: (MTlogistikk.no): Volvo Trucks har for første gang stilt ut sin nye gassbil for langtransport. Det skjedde på Gardermoen under Transport & Logistikk.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi har kjempet for å få den hit, og det var litt gøy at vi fikk premieren, sier Torstein Magelssen til MT foran den høyrerattede bilen.

Fakta om Volvo FH LNG og Volvo FM LNG

  • Tilgjengelige versjoner: Trekkvogner (4x2, 6x2, 6x4) og «jevnlastebiler» (4x2, 6x2, 6x4) med en brutto vogntogvekt på opptil 64 tonn for region- og langtransport.
  • Motor: Volvo G13C Euro 6. 6-sylindret rekkemotor på 13 liter med common rail, injektordyser for gass og diesel. Tilgjengelig med 420 hk / 2100 Nm og 460 hk / 2300 Nm.
  • Girkasse: Volvo I-Shift.
  • Drivstofftanker: Tilgjengelig med 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) eller 205 kg (495 l) LNG for kjørelengder på opptil 1000 km. En liten dieseltank er også montert.
  • Eksos-etterbehandling: SCR og partikkelfilter.
  • Volvo FH LNG og Volvo FM LNG har typegodkjenning, og er sertifiserte i henhold til EU-standard ECE R110.

FH-en som sto på Gardermoen har gått litt som testbil i Sverige, men dette er første gang den vises for publikum. Etter Norges-besøket skal den videre til en utstilling i Italia.

De nye tunge lastebilene har samme ytelse, manøvrerbarhet og drivstofforbruk som Volvos dieseldrevne modeller, ifølge produsenten, men samtidig være helt klimanøytral

- Med biogass og biodiesel er dette et kjøretøy som er Co2-nøytralt, sier Magelssen til MT.

Diesel

Biodiesel i en gassbil, sier du? Ja.

For å antenne gassen blir en liten mengde diesel tilført under innsprøytingen. 100 % reduksjon i CO2-utslipp krever at fossil diesel erstattes med HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) og kombineres med biogass.

Magelssen regner med å kunne selge levere den første gasslastebilen til en kunde i Norge før sommeren neste år.

Volvo FH med LNG har en kjørelengde på kjørelengder på opptil 1000 km.

 

- Produksjonen begynner andre kvartal neste år, og jeg har vært i kontakt med mange kunder som lurer på når vi kan levere to biler. Interessen er der, sier Magelssen.

For å sikre maksimal kjørelengde, fylles tankene med LNG som lagres ved et trykk på 4–10 bar og en temperatur på -140 til -125 °C.

Få fyllestasjoner

Utfordringen foreløpig er at det er et begrenset antall gassfyllestasjoner tilgjengelig, så Magelssen regner med at de første kundene blir store aktører på det sentrale Østlandet.

Volvo Trucks samarbeider for tiden med gassleverandører og kunder om å utvikle og bygge ut LNG-infrastrukturen i Europa. Denne utviklingen får også politisk støtte i mange land samt fra EU. En strategi for å bygge ut LNG-infrastrukturen er også med i EU-kommisjonens og medlemslandenes handlingspakker for å sikre Europas energitilførsel i på lang sikt.

For å sikre maksimal kjørelengde, fylles tankene med LNG som lagres ved et trykk på 4–10 bar og en temperatur på -140 til -125 °C. Den største drivstofftanken rommer nok LNG til en kjørelengde på opptil 1000 km.

I tillegg er CO2-utslippene til de nye lastebilene 20–100 % lavere enn diesel, avhengig av valget av drivstoff. Nye Volvo FH LNG og Volvo FM LNG er tilgjengelig med 420 eller 460 hk for tung region- og langtransport.

- Med de nye lastebilene som går på flytende naturgass eller biogass, kan vi tilby et alternativ med lav klimapåvirkning, som også innfrir de høye kravene til ytelse, drivstoffeffektivitet og kjørelengde. Dette er en kombinasjon som kundene våre i region- og langtransport krever, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonsansvarlig i Volvo Trucks.

Powered by Labrador CMS