Biogass, produsert fra avfall fra eget rugeri, brukes på tanken til Gildset Transport som kjører for Norsk Kylling.Foto: Norsk Kylling
Styrker infrastrukturen for biogass i Midt-Norge
Norsk Kylling og Gildset Transport har etablert en nybiogass-stasjon på Støren. Dette reduserer ikke bare klimagassutslippene i eget transportledd, selskapene bidrar også til å forbedre infrastrukturen for grønt drivstoff i Midt-Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Norsk Kylling
Norsk Kylling drifter en helintegrert verdikjede for bærekraftig produksjon av kylling.
Sammen med 134 bønder i Midt-Norge leverer selskapet sunn og trygg mat av høy kvalitet.
I 2022 ble Norsk Kylling den første produsenten i verden til å legge om hele produksjonen etter den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC).
Norsk Kylling AS er heleid av REMA 1000.
Kilde: Norsk Kylling
–
Biogass er viktig for at vi skal klare å
redusere klimagassutslippene våre. Men mangel på infrastruktur gjør at
omstillingen til grønt drivstoff blir unødvendig komplisert. Så når vi først
skulle gå over til biogass, var det viktig for oss at arbeidet kom flere til
gode, og skapte en forskjell lokalt, formidler Hilde Talseth, direktør for
bærekraftig innovasjon i Norsk Kylling, i en nyhetsmelding.
Den nye fylle-stasjonen for komprimert biogass (CBG) har
Norsk Kylling etablert sammen med Gildset Transport. Stasjonen er kommersielt
tilgjengelig for alle, og ligger på industriområdet Liøra, like ved E6.
Biogass av restavfall fra eget rugeri
Stasjonen er del av en helhetlig sirkulær tankegang der biprodukter
fra Norsk Kylling sitt rugeri på Støren går til produksjon av biogass. Uklekte
egg og andre biprodukter sendes til Ecopro på Verdal som produserer biogassen.
Restavfallet fra rugeriet bidrar med nok biogass til Norsk Kylling sin
interntransport mellom rugeri og bønder i Trøndelag.
I
lastebilene er også klimaskapene driftet av batteri. Når målet til Norsk
Kylling var å redusere klimagassutslippene fra egen transport, var det aldri
aktuelt å ha et dieselaggregat som strømkilde i lastebilene.
–
Dette er bare starten for oss. Nå går 21 prosent av all
transport i verdikjeden på grønt drivstoff. Målet vårt er 100 prosent grønt drivstoff
innen 2030, forteller Talseth.
Kommersielt tilgengelig for alle
Fyllestasjonen
på Støren er heleid av Gildset Biogass AS og finansiert av Norsk Kylling
gjennom en langsiktig transportavtale. Enova har støttet stasjonen med 40 prosent av
investeringskostnaden.
Allerede
etter fire måneders drift er mer enn 70 prosent av kundene eksterne. Både
Posten og det lokale renovasjonsselskapet er faste kunder og får komprimert
biogass fra verdikjeden til Norsk Kylling.
–
Stasjonen er åpen for alle og opereres på lik linje med en ordinær
bensinstasjon. Vi jobber med å få satt stasjonen inn i et større system, med
felles kortløsninger og et gjennomtenkt geografisk nettverk. Det er avgjørende
for at enda flere aktører skal kunne satse på biogass som energikilde,
forteller logistikksjef i Norsk Kylling, Thomas Haltland.
Lokal forankring
Haltland
har vært prosjektleder for arbeidet og skryter av samarbeidet med leverandørene
og Gildset Transport. Han fremhever at både kunnskapen og den lokale
forankringen til Gildset har vært et en av suksesskriteriene for stasjonen. –
Når vi nå opplever økende interesse fra lokale og regionale transportselskaper,
ser vi hvor viktig investeringsvilje i grønn infrastruktur er for å få ned
klimautslippene.