Leverte biogass-truck til Roaf
SKEDSMO: Renovasjonsselskapet Roaf er selv med på å produsere drivstoffet til sin nye truck.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Romerike Avfallsforedling IKS (Roaf) håndterer avfall fra 350.000 mennesker på
Romerike, i Follo og Halden. Da de skulle investere i en ny truck, ville Roaf bytte ut dieselmaskinen sin med noe mer miljøvennlig og tenkte helt naturlig på en elektrisk variant først
– Vi kjører diesel i dag, og det ville vi bort fra. Et av kriteriene vi etterstreber i en anskaffelse er jo en miljøriktig løsning. Alle bør jo det, spesielt oss som jobber aktivt opp mot miljøet, sier fabrikksjef hos Roaf Thomas Nguyen.
Da Hesselberg Truck-selger Tor Arne Heiberg var på besøk for å selge inn sine Linde-trucker, oppdaget han en fyllestasjon for biogass på tomta til Roaf. Dermed dukket tanken om en gassdrevet truck opp.
Gasstrucker er vanlige ellers i Europa, men i Norge er de nesten ikke-eksisterende. En biogassdrevet truck løser imidlertid alle Roafs behov.
– Trucken skal gå fra åtte om morgenen til ti på kvelden i to skift. Da får vi utfordringer med elektrisk drift, og må eventuelt bytte batteri. Det tar tid, sier Nguyen.
Med alle anskaffelseskriterier oppfylt -miljø, driftstid, pris – falt valget på en Linde
H45CNG-394 med biogass som drivstoff. Nguyen synes det er stas at Roaf faktisk er med på å produsere sitt egent drivstoff.
«Lager» eget drivstoff
Roaf-anlegget sorterer nemlig ut matavfall, som er råvaren til biogassproduksjon. I 2019 sorterte Roaf ut 10.600 tonn matavfall som blir omdannet til biogass og biogjødsel. De aller fleste av Roafs biler går allerede på biogass, og nå gjør altså trucken det samme.
– Dette er sirkulærøkonomi i verdensklasse. Vi selger råvaren og kjøper tilbake produktet, sier han.
Biogass er det reneste fossile drivstoffet som finnes og er definert som både fornybart og klimanøytralt.
– Du har heller ikke utslipp av svovel, tungmetaller eller sot. Noe som også gir driftsmessige fordeler på motoren, sier Tor Arne Heiberg hos Hesselberg.
Rett fra fabrikk
Trucken han har levert har løftekapasitet på 4,5 tonn og triplexmast med maks løftehøyde på 5365 mm. Trucken er utstyrt med en balleklemme fra Cascade. Å få den til å gå på biogass fremfor propan, er ikke noe hokuspokus.
– I trucken sitter det en VW V6-motor som er konvertert til å gå på gass. Det er et litt annet system enn propan, men dette er noe Linde leverer rett fra fabrikk, sier Heiberg.
Han tviler på at biogasstrucker blir noen storselger i Norge med det første, til det er det for langt mellom fyllestasjonene med biogass.
– Men at det er en meget god løsning miljømessig, er det ingen tvil om, sier Heiberg.
Plast til gjenvinning
Jobben til gasstrucken, som ble overlevert til Roaf i slutten av januar, er å håndtere én kubikkmeter store kuber av sortert plast og papir.
– Vi sorterer plasten i fem ulike kvaliteter, som så selges til Europa for videre gjenvinning. Til slutt blir det til nye produkter, forklarer Nguyen.