KLIMAVENNLIG DRIVSTOFF: Nik. Haugrønning as tar i bruk Scania trekkvogner med kran og flytende biogass for miljøvennlig transport. Richard Thorvaldsen, avdelingsleder i Vestfold, har fått de to første bilene levert.

Gass-satsing fra Nik. Haugrønning

Først i Norge med ny gassmotor.

Publisert Sist oppdatert

Nik. Haugrønning as har fått levert de to første av fem identiske Scania R 460 trekkvogner med kran og flytende biogass (LBG) som klimavennlig drivstoff, til sin avdeling i Holmestrand.

Effekthopp

Disse trekkvognene er de aller første bilene som leveres i Norge med Scanias helt nye 13-liters motor. Motorene har lenge vært etterlengtet av Scanias kunder, og gir et solid effekthopp fra forrige generasjon.

KLIMAVENNLIG: Nik. Haugrønning kjører mye stål for Smith Stål landet rundt. Nå skal det gjøres med flytende biogass på tanken.

- Sjåførene følte det var som å gå 20 år tilbake i tid når de skulle gå ned til 410 hestekrefter, men det handler mer om innstilling. På nye motoren har Scania lovet en dreiemomentskurve lik diesel, slik at vi kan kjøre på lavere turtall. Det er største forskjell mellom den nye og gamle motoren, å ha det lille ekstra momentet, spesielt på vinteren, forteller Richard Thorvaldsen, avdelingsleder i Vestfold.

Når de fem nye bilene er levert har Richard en fullstendig klimavennlig lastebilflåte.

Den nye generasjonen gassmotorer fra Scania er både enda mer energieffektiv og sterkere enn forrige, og leveres i to effekter. Enten 420 hestekrefter og 2100 Nm eller den største modellen med 460 hestekrefter og 2300 Nm. Det er sistnevnte Nik. Haugrønning har gått til innkjøp av.

Stoler på Otto

Scania har valgt å fortsette å bruke Otto-prinsippet på sine gassmotorer. Det gjør at forbrenningen skjer via tennplugger i stedet for å tilsette diesel som tennmiddel.

Hele drivlinjen, sammen med den nye girkassen G25R, bruker inntil fem prosent mindre drivstoff. Samtidig kan rekkevidden med flytende gass være helt opp i 1400 kilometer på én fylling.

Nik. Haugrønning as transporterer stål for Smith Stål over store deler av Østlandet, og har sju biler i drift. Deres første Scania gassbil fikk de i fjor vår. Frem til nå har de hatt fire 410hk 13-litere av forrige generasjon.

Kranen på bilene er fra Palfinger, en PK-24.001 SLD5 D med hydraulisk rekkevidde på 14,7m. Den er utstyrt med Danfoss manøverventil og Palfinger radiostyring.

De nye bilene er også blant de første med nye Smart Dash.

- Vi er veldig spente på de nye bilene. Erfaringene fra de vi har, er veldig gode, sier Richard Thorvaldsen.

Powered by Labrador CMS