Tungbil-revolusjon med biogass
Tine investerer i de 30 første av 100 klimanøytrale og miljøvennlige tungbiler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Selskapet skal fase ut de forurensende bilene, og skal erstatte dem med mer miljøvennlige varianter. Bilene skal gå på miljøvennlig flytende biogass (LBG).
Biokraft Skogn blir Europas største biogassanlegg og vil erstatte 25 millioner liter fossilt diesel i transportsektoren.
Biokrafts splitter nye anlegg har bidratt til å gjøre biogass mer tilgjengelig i Norge.
– Dette er hva norsk transportsektor har ventet på, sier Adm. direktør Håvard Wollan entusiastisk.
– Vi bygger for et marked som etterspør biogass i stadig større grad.
AGA, Biokraft og Smart Green Region Midt-Skandinavia arrangerte nylig et seminar med klimanøytrale og miljøvennlige tungbiler i sentrum.
- Vi slipper ut 50.000 tonn CO2, så vi har et ansvar, forteller Bjørn Malm, leder samfunnsansvar i TINE SA.
På seminaret deltok transportselskaper, politikere, interesseorganisasjoner og produsenter av biogass.
- Vi skal investere i ny miljøvennlig bilpark, og da er vi avhengig å ha infrastrukturen på plass. Jeg håper Enova noterer seg det, smiler Malm.
100 biler på LBG
Bjørn Ove Berthelsen i prosjektet Smart Green Region forteller at de allerede har etablert en fossilfri transportkorridor i Midt-Skandinavia fra Trondheim til Sundsvall og Östersund.
- De første 100 tunge kjøretøyene som går på miljøvennlig, fornybart drivstoff får vi på veien, takket være privatdrevne innovatører og offentlig støtte, forteller Berthelsen.
Tungtransporten er verstingen
Rambøll ser for seg at biogass vil komme for fullt i 2018.
- Årlig slippes ut ca. 4,6 millioner tonn CO2, hvor lastebiler utgjør 2,5 tonn, forteller Arne Fredrik Lånke, seksjonsleder i Rambøll.
- Får vi i en første fase med 100 tunge kjøretøy på biogass, er vi allerede i gang med en betydelig omstilling av tungtransport, langtransport og de store godsstrømmene til den nødvendige overgangen til fornybart og klimanøytralt i transportsektoren, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef hos miljøstiftelsen Zero.
- Dette er kjempestort, forteller Sales Manager Clean Energy i AGA, Lars Tveitan Østvold.
AGA har allerede bygget en rekke stasjoner i Sverige og Europa, og det er på tide å få dette på plass i Norge også, mener han.
– Nedover i Europa ligger prisene på flytende naturgass (LNG) 20-30% under prisen på diesel. Dette er driveren for at markedet for gassbiler som kan gå på metan vokser raskt, sammen med EUs raske utbygging av fyllestasjoner for LNG og CBG frem mot 2025.
Østvold ser stort potensiale for LBG:
- Biogass alene kan stå for 20% av drivstoff til veitransport i Norge. Det tilsvarer 1 milliard liter diesel.
AGA AS er et selskap i The Linde Group, som med nesten 60.000 medarbeidere i 100 land er verdens største leverandør av industrielle gasser. AGA samarbeider blant annet med kunder i den farmasøytiske og bioteknologiske industri, jern- og maskinindustrien, i den kjemiske industri, næringsmiddel- og elektronikkindustrien samt i miljø- og helsesektoren. Virksomheten sysselsetter ca. 240 medarbeidere i Norge.