Kuttes der det fungerer
Det kuttes der det fungerer best, og nå fryktes det for godsfremføringen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norges største godsleverandør, PostNord, har vært storkunde av jernbaneselskapet og frykter nå for både pris og kvalitet med Cargolinks avvikling.
Cargolink er i dag det eneste jernbaneselskapet som har tilbudt godsfremføring på Raunabanen. Mye kan imidlertid tyde på at Cargolink finner en løsning med å etablere et annet selskapsnavn, men beholder innmaten.
- De store taperne er oss godstransportører som ønsker å bruke toget for å frakte varer til våre kunder. Konkurranse er alltid bra. Foruten pris og tilgjengelighet frykter vi også at gods på bane tilbakeføres til vei, forteller kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord.
Han mener det er en skjebnens ironi at strekningen der godstransport på bane fungerer aller best nå blir neglisjert.
Thorvaldsen reagerer svært negativt på at det bare blir en aktør igjen på jernbanen.
- Skjebnens ironi er at den jernbanestrekningen som fungerer best innen godstransport i Norge risikerer å bli neglisjert og reduseres. I motsetning til resten av landet så fungerer infrastrukturen her, sier Thorvaldsen og fortsetter:
- De store taperne her er oss godstransportører som ønsker å bruke toget for å frakte varer til våre kunder. Konkurranse er alltid bra, og med kun en aktør igjen, frykter vi for pris og tilgjengelighet. Vi frykter nå for kapasiteten på bane og at mer volum da vil gå på vei, sier Thorvaldsen.
Kommunikasjonssjefen karakteriserer avdelingen på Åndalsnes som stor og viktig. – Men vi i PostNord er veldig flinke til å planlegge og finne løsninger for vår infrastruktur. Vi må bare planlegge bedre og finne bedre trafikker, sier Thorvaldsen.
- Det kom veldig bardust på oss det som skjedde torsdag kveld, sier han om meldingen om at Cargolink legger ned.